Pressemelding
Parat: – NAV må tilbake til kjerneoppgaven
– Nav må tilbake til kjerneoppgaven: å få folk i jobb, sier Parat-leder Unn Kristin Olsen etter at direktøren gikk av.
Nav-direktør Hans Christian Holte går av etter at Arbeids- og inkluderingsdepartementet mistet tilliten til ham. For Parat-leder Unn Kristin Olsen er saken et tegn på dypere utfordringer i etaten.
Riksrevisjonens funn er alvorlige og viser hvor viktig det er å styrke Navs evne til å følge opp mennesker – ikke bare forvalte systemer.
– Nav er blitt for stort og for utydelig
Hun mener Nav har blitt for stort og mistet fokus på sitt viktigste oppdrag – å få folk i jobb.
– Nav er blitt for stort og for utydelig. Når det svikter i styring og kontroll, er det et tegn på at etaten prøver å gjøre for mye på én gang, sier hun.
Hun understreker at Holtes avgang ikke bare handler om én leder, men om strukturelle problemer som har bygget seg opp over tid – noe Parat har advart om over tid.
– Vi mener at dette viser nok en gang at vi trenger en ny reform av Nav. Dette er ikke et spørsmål om enkeltpersoner. Nav trenger en ny retning, der kjerneoppgaven igjen blir å få folk i arbeid – ikke å administrere stadig flere støtteordninger.
For mange oppgaver, for lite fokus
Olsen viser til at Nav i dag håndterer alt fra arbeidsoppfølging til pensjon og trygd, og at det går utover både brukere og ansatte.
– Når systemet blir så omfattende at det mister fokus, svekkes tilliten. Vi må våge å spørre om hovedoppgaven til Nav – nemlig å få flere i arbeid – har blitt borte i alle de oppgavene og systemene Nav har fått ansvaret for. Da må vi se om noen oppgaver bør løftes ut, slik at Nav kan konsentrere seg om arbeidslinja, sier hun.
– Tillit må bygges gjennom kontroll
Olsen mener Riksrevisjonens funn viser at internkontrollen må styrkes – både i ledelsen og i IKT-systemene.
– Tillit må bygges gjennom gode rutiner og ansvarlig styring. Når det svikter i kontrollen med milliardutbetalinger, undergraver det både de ansattes faglighet og brukernes tillit, sier hun.
Hun støtter initiativet til ekstern gjennomgang av internkontrollen, men mener prosessen må brukes til å tenke større.
– Dette bør være starten på en reell gjennomgang av hvordan Nav er organisert. Målet må være å gjøre systemet mer treffsikkert – og mer menneskelig, sier Olsen.


















