Pressemelding

Amedia | - 11.08.2025

Over 30.000 unge har tatt i bruk gratis tilgang til Amedias aviser: – En start over all forventning

Mandag 23. juni ga Amedia alle mellom 15 og 20 år gratis tilgang til over 120 norske aviser. I løpet av seks uker har over 30.000 unge registrert seg.

Rett før sommeren lanserte Amedia en ny løsning som gir alle mellom 15 og 20 år gratis digital tilgang til konsernets aviser og partneraviser. Dette omfatter både lokale og nasjonale nyheter, levert av nesten 1400 journalister over hele landet. 

– Vi hadde selvsagt stor tro på at tilbudet ville bli godt mottatt, men foreløpig har dette gått over all forventning. Hittil har over 30.000 unge registrert seg, som forteller oss at  unge både vil og kan engasjeres i redaktørstyrt innhold  - særlig når det handler om det som skjer der de bor og som angår deres liv, sier Marte Ingul, konserndirektør for samfunn og kommunikasjon i Amedia og prosjekteier for initiativet. 

Initiativet er muliggjort gjennom støtte fra Amediastiftelsen, i tillegg til Amedias egen innsats. 

Redaksjonenes fortjeneste

Ingul peker på at prosjektets mål er å styrke unges forhold til redaktørstyrte medier, og bidra til økt samfunnsforståelse og mediekompetanse, og understreker at dette er spesielt viktig i et valgår. 

– Unge får i dag i stor grad nyhetene sine fra kyniske globale plattformer hvor feil og falsk informasjon ofte dominerer - i sterk kontrast til Amedias frie redaktørstyrte aviser som er til stede der folk bor, og i lokalsamfunnene der demokratiet starter, sier Ingul. 

Hun understreker at den sterke starten først og fremst skyldes innsatsen som gjøres hver dag i alle Amedias redaksjoner og partneraviser.

– Det viktigste for oss er ikke antallet registreringer, men at stadig flere unge faktisk tar i bruk tilbudet, slik at de etablerer gode medievaner og får en sunnere mediediett. Derfor er vi veldig glade for å se at så mange av de som har registrert seg, også har funnet relevant innhold i avisene våre, sier Ingul, og legger til:

– Det er den nære og viktige journalistikken som redaksjonene våre leverer hver dag, som gjør denne satsingen mulig. Foreløpig ser vi at mange unge engasjeres av innholdet som publiseres, og det er først og fremst redaktørene og de dyktige redaksjonenes fortjeneste. 

Halvparten av brukerne er gutter

Medieundersøkelsen 2025, som ble lagt frem under Nordiske mediedager i mai, viste at over én av fire unge menn har lav eller ingen tillit til redaktørstyrte medier.

At hele 50 prosent av de registrerte brukerne i prosjektet er gutter, ser Ingul på som spesielt viktig: 

– Foreløpig er halvparten av de over 30.000 registrerte brukerne unge gutter. Det er et spesielt gledelig signal for hele mediebransjen, siden vi vet at denne gruppen tradisjonelt er vanskeligere å nå for redaktørstyrte medier. 

Hovedkampanje starter søndag

Amedia lanserer nå en bredere nasjonal kampanje sammen med sine aviser, i forbindelse med skolestart og høstens stortingsvalg.

– Målet er å nå ut til enda flere unge – også dem som ikke har et forhold til lokalavisen hjemmefra. Fordi vi  mener unge fortjener å få hele nyhetsbildet. Det betyr at vi må møte unge på deres premisser. Kampanjen har derfor en kanalmiks med markedsføring i egne og kjøpte flater, som ulike kanaler i sosiale medier og via podkast , sier Ingul.

Tilgangsløsningen er et ettårig pilotprosjekt, men målet er å gjøre ordningen permanent. 

Annonse:
Bransjeguiden

Siste nytt:



Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS