Pressemelding

NAF - 30.06.2025

Økte bilavgifter vil ramme barnefamiliene og distriktene hardest

To av tre svarer at de vil bli negativt påvirket av økte bilavgifter, viser NAFs Trafikantbarometer 2025. – Jo flere barn, og jo mer usentralt folk bor, dess større er andelen som sier at økte bilavgifter vil ramme dem, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.

I distriktene er det hele 71 prosent som svarer at de tror økninger i bilavgiftene vil slå negativt ut for dem. Og i husholdninger med fire eller flere, oppgir også over 70 prosent at de tror økninger vil slå negativt ut.

– De som har lavest tro på at økte avgifter slår negativt ut, er folk i Oslo og omegn, og de med høyest inntekt. Det å sette opp bilavgiftene, spesielt på bensin- og dieselbiler, vil altså slå hardt ut for de som er mest avhengig av bilen, nemlig barnefamiliene og folk i distriktene, sier Handagard.

Advarer mot økte drivstoffpriser

I Norge kan bensin og diesel bli dyrere når drivstoffleverandørene skal inn i EUs kvoteordning fra 2027. Da skal bensin og diesel som folk fyller på pumpene inn i EUs kvotesystem. Drivstoffleverandørene må kutte utslipp eller kjøpe klimakvoter for å veie opp for utslippene. Ordningen ble vedtatt i forbindelse med den nye klimaloven. I Norge betaler allerede bilistene CO2-avgift på pumpen; 3,25 kroner per liter bensin og 4,16 kroner per liter diesel.

– Vår bekymring er at kvoteprisen kommer på toppen av CO2-avgiften. Det trenger vi forsikring fra regjeringen om at ikke vil skje. Bilistene betaler allerede CO2-avgift når bilen er ny, i tillegg til avgiften for hver liter drivstoff som fylles. En tredje avgift på toppen av dette kan bli altfor dyrt for folk, advarer Handagard.

Kan sende kostnaden videre

Det er foreløpig usikkert hvor høy kvoteprisen blir. I verste fall frykter NAF at kostnaden blir sendt videre til forbrukeren. Uansett hvilken regjering som vil stå for innføringen av kvotesystemet, må bilistene skjermes for økt avgift, mener NAF.

– Vi kan ikke godta skyhøye drivstoffpriser. De aller fleste i Norge kjøper elbil når de bytter til helt ny bil. Det å sende en slik ekstraregning til de som fortsatt kjører bensin- og dieselbiler er dypt problematisk. Vi ser her at barnefamiliene og folk i distriktene kan rammes hardest av økte bilavgifter, sier Handagard.

Bakgrunn

NAF Trafikantbarometer 2025. undersøkelsen er utført av Norstat for NAF, og totalt har 4181 personer svart. Undersøkelsen er tatt opp i februar-april 2025, før debatten om ny klimalov.

I hvilken grad er du enig eller uenig i følgende: Økte bilavgifter vil ha en negativ innvirkning på min husholdning sin økonomi

 

Norge

Svært uenig

6 %

Uenig

8 %

Verken enig eller uenig

17 %

Enig

36 %

Svært enig

28 %

Vet ikke

5 %

TOTAL

100 %

Annonse:
Bransjeguiden

Siste nytt:



Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS