Pressemelding

XPENG Norge - 04.07.2025

Nordmenn har fortsatt rekkeviddeangst

En ny undersøkelse viser at halvparten av norske bileiere er bekymret for å gå tomme for batteri på lengre turer.

Med elbilenes inntog ble «rekkeviddeangst» en del av språket, og i 2013 kom ordet på andreplass i Språkrådets kåring av årets ord.

Selv om både ladenettverkene og rekkevidden til de fleste elbiler har blitt bedre siden da, har nordmenn fortsatt rekkeviddeangst. Det viser en ny undersøkelse utført av Opinion blant et representativt utvalg norske elbileiere på vegne av Xpeng.

46 prosent av bileierne er bekymret for å gå tomme for batteri på lange kjøreturer med elbil. 18 prosent er hverken bekymret eller ubekymret, mens 22 prosent er ubekymret.

Bilprodusenten har også spurt bileiere om å vurdere hva de synes er viktigst i nye elbiler av rekkevidde og ladehastighet.

77 prosent svarer at rekkevidde er viktigst, mens bare 7 prosent svarer ladehastighet. 16 prosent uttrykker ingen preferanse.

Andelen som prioriterer rekkevidde har faktisk økt siden en tilsvarende undersøkelse Xpeng gjennomførte i fjor: Da svarte 67 prosent at rekkevidde er viktigst.

– Rekkeviddeangsten henger igjen

Claes Persson, norgessjef i Xpeng, sier at nordmenn typisk er mer opptatt av rekkevidde enn andre.

– Vi er et land med store avstander og vanskelig klima for elbiler. Da er det ikke rart at mange er bekymret for å gå tomme for batteri på lange turer, sier han.

Han mener likevel at norske bilkunder legger for mye vekt på rekkevidde, og burde vært mer opptatt av ladehastighet.

– De aller fleste steder er hurtigladerdekningen såpass god at det skal mye til for å gå tom for strøm på veien. Det som betyr noe da er hvor mye tid man mister på et ladestopp. Her har det skjedd stor utvikling både på produsent- og operatørsiden, sier Persson.

Lader på 20 minutter

Xpeng satser stort på å få ned ladetidene.

– Vi mener det er noe av det viktigste vi kan bidra med som bilprodusent. For å få alle over på elbil, må det bli like raskt og enkelt å lade som å fylle bensin, sier Claes Persson.

De to nye utgavene av XPENG G6 og XPENG G9, som blir tilgjengelige i Norge i løpet av høsten, vil ha noen av markedets beste ladeeffekter, på henholdsvis opptil 451 kW og opptil 525 kW. Det vil kunne gi en ladetid fra 10 til 80 prosent på bare 12 minutter.

– Vi har en strategi om å være best på ladefart. Derfor er det viktig for oss å satse på å få ned ladetiden, og å sørge for at vi holder det vi lover også i norsk vinterkulde, sier Persson.

Nå oppfordrer Persson ladeoperatørene til å bli med på et felles ladetidsløft.

– For å få ned ladetidene må både produsenter og operatører skru opp effekten. Det er bare å få opp farta, sier han.

Undersøkelsen er utført av Opinion i april i år blant et representativt utvalg av norske bileiere. Det var 211 respondenter.

Ta gjerne kontakt for mer informasjon og data fra undersøkelsen. 

Annonse:
Bransjeguiden

Siste nytt:



Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS