Pressemelding
NAF: Nasjonalt månedskort blir et bymånedskort
Et nasjonalt månedskort som kan brukes på all kollektivtransport i landet, skal utredes. - Et slikt månedskort blir fort et bymånedskort, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Det er folk i byene som først og fremst vil reise mer kollektivt om det kommer et nasjonalt månedskort til 500 kroner, viser en fersk undersøkelse gjennomført av Norstat for NAF. Åtte av 10 i Oslo sier de vil gjøre det.
- Dette viser at et nasjonalt kort fort kan bli et bymånedskort, sier Sødal. - Jo mer grisgrendt folk bor dess færre vil bruke et slikt tilbud, fortsetter han.
Billige fritidsreiser veier ikke opp for dårlig tilbud
Den største bremsen for å ville bruke et billig månedskort i hele landet, er at kollektivtilbudet er for dårlig i store deler av landet. I Nord-Norge svarer nær seks av ti at det er grunnen, mens nær halvparten i Midt-Norge mener det samme.
- Dette viser at tilgangen til kollektivtransport er for dårlig mange plasser, mener Nils Sødal. - Til tross for at et nasjonalt månedskort også kan brukes på langturer med buss eller tog, veier ikke det opp for at folk ikke kan ta kollektivtransport i hverdagen, fortsetter han.
Kollektivsatsing må til
I det endelige statsbudsjettet kommer det en ekstra satsing på å få ned billettprisene. Målet er at månedskort skal bli hundre kroner billigere.
- Det er vel og bra, men det hjelper ikke med billigere billetter for alle de som ikke har et godt nok kollektivtilbud, mener Nils Sødal.
Skal nasjonalt månedskort bli noe annet enn et bymånedskort, må det satses på kollektivtransport på en helt annen måte enn i dag. Folk har ulike behov i og utenfor byene.
- Vi må ha større dekning og hyppigere avganger i distriktene om kollektivtransporten skal bli et alternativ for flere. I byene handler det om kortere reisetid og færre forsinkelser, men her er pris viktigere enn i distriktene, forklarer Sødal.
Tabell
Ville du reist mer med kollektivtransport dersom det var et nasjonalt månedskort som du kunne bruke på all kollektivtransport og som kostet kr 500?
|
Landsdeler |
|||||||
|
Total |
Nord-Norge |
Midt-Norge |
Vestlandet |
Østlandet |
Sørlandet inkludert Telemerk og Vestfold |
Oslo |
|
|
Ja, både på reiser til/fra arbeid og på fritiden |
36 % |
16 % |
33 % |
29 % |
39 % |
28 % |
66 % |
|
Ja, på reiser til/fra arbeid |
4 % |
5 % |
5 % |
5 % |
5 % |
1 % |
3 % |
|
Ja, på fritidsreiser |
12 % |
9 % |
11 % |
9 % |
12 % |
16 % |
13 % |
|
Nei, kollektivtilbudet der jeg bor er ikke godt nok uansett |
36 % |
58 % |
46 % |
42 % |
32 % |
41 % |
6 % |
|
Vet ikke |
12 % |
13 % |
6 % |
15 % |
12 % |
15 % |
13 % |
KILDE: Representativ befolkningsundersøkelse gjennomført av Norstat for NAF i oktober 2025. Antall respondenter var 1000.



















