Pressemelding

Fundraising Norge - 30.06.2025

Mer enn en av fem nordmenn er åpne for å gi mer støtte til bistand

Fyller tomrommet etter at president Donald Trump kuttet støtten til de aller fattigste  ny kampanje skal bidra til mer støtte.

 

Mer enn en av fem nordmenn er åpne for å gi mer støtte til bistand for å fylle tomrommet etter presidentens nylige kutt. Fundraising Norge sammen med 17 organisasjoner lanserer nå en kampanje som skal gi mer støtte til de som trenger det mest.

– Jeg tror det er vanskelig for mange å forestille seg de enorme konsekvensene kuttene USAID har skapt for internasjonalt bistands- og nødhjelpsarbeid drevet av norske organisasjoner. Vi oppfordrer nordmenn til å fylle tomrommet – med penger, med engasjement og med hjertet, sier Siri Nodland, generalsekretær i Fundraising Norge.

En undersøkelse utført av YouGov på vegne av kommunikasjonsbyrået Rosser viser at 58 prosent ikke planlegger å gi mer støtte til bistand, mens 21 prosent er åpne for det eller er usikre. Tallene indikerer også at de som allerede gir, ofte er mest villige til å øke sitt bidrag.  Den viser at over 60 prosent av dagens givere donerer regelmessig gjennom månedlige bidrag, mens litt over 30 prosent gir sporadisk. Det er små forskjeller i givervilje mellom menn og kvinner.

– Vi ønsket å finne ut hvor bistandsvillige nordmenn egentlig er? Resultatet er både oppløftende og tankevekkende, sier Nina Marie Hølke, rådgiver i Rosser.

Et par hundre i året, eller mer
Undersøkelsen viser at:

  • 11 prosent ønsker å gi mindre enn 200 kroner
  • 33 prosent er villige til å gi mellom 200 – 500 kroner
  • 22 prosent sier de kan gi mellom 500 og 1000 kroner)

Kampanjen «Tomrom» – det som gjenstår når hjelpen forsvinner
Undersøkelsen er en del av kampanjen «Tomrom – det som gjenstår når hjelpen forsvinner», hvor 17 hjelpeorganisasjoner har gått sammen for å dekke noe av det enorme tomrommet som har oppstått etter at USA tidligere i år trakk store deler av sin bistand. Kampanjen har et tydelig budskap: Samarbeid, håp og menneskeverd. Den utfordrer nordmenn til å bidra, ikke med alt, men med litt.

– For at norske bistandsorganisasjoner skal kunne opprettholde hjelpenivået, er det viktig at privatpersoner og næringsliv vurderer muligheter for å bidra, sier Nodland.

Andre funn fra undersøkelsen

  1. De eldste (60+) er de som ønsker å gi mest med over 1000 kroner ekstra i året
  2. De som ønsker å gi over 1000 kroner ekstra i året kommer fra innlandet/Østfold/Akershus/Buskerud
  3. 28 prosent av de som sier ja til å bidra med, kommer fra Oslo. Samtidig kommer 64 prosent av dem som sier nei fra Innlandet/Østfold/Akershus/Buskerud, og 60 prosent fra Trøndelag/Nord-Norge.

– Undersøkelsen viser at det er lettere å mobilisere de som allerede føler eierskap til bistandssaken. Men vi kan ikke bare lene oss på de samme få. Når hjelpen forsvinner, står menneskene igjen med tomme hender. Det er det dette handler om. Vi ber ikke om alt, vi ber om litt fra mange, sier rådgiver Nina Marie Hølke i Rosser.

En kampanje hele bistands-Norge står bak
Bak Tomrom-kampanjen står 17 store hjelpeorganisasjoner, tillegg til norske mediehus som Schibsted, P4, JCDecaux og Aller Media, som har donert annonseplasser.

Bakgrunnen er det dramatiske kuttet i amerikansk bistand tidligere i år, der tusener av hjelpearbeidere er permittert og tonnevis med mat står ubrukt i havner.

Kampanjen vil være synlig over hele landet på nett, radio, aviser og utendørs.
Mer info: www.fylltomrommet.no

Om undersøkelsen:
Undersøkelse er gjennomført av analyseinstituttet YouGov. Det er i perioden 13. – 18. juni gjennomført til sammen 1003 CAWI-intervjuer med personer i alderen 18+ år. 

Annonse:
Bransjeguiden

Siste nytt:



Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS