Pressemelding

If Skadeforsikring - 13.07.2016

Lar hanskerommet bestemme bilvalget

De er riktignok ikke mange, men de finnes faktisk: Nordmenn som kjøper bil etter størrelsen på hanskerommet, et fint dashbord eller at musikkanlegget kan spille fet musikk.

**Privat til redaksjon: Hele undersøkelsen brutt ned på tall om kjønn, alder, regioner osv. kan lastes ned som Excel-regneark her. Last ned presentasjon her. Husk kildehenvisning ved bruk.**

Det viser en ny spørreundersøkelse analysebyrået YouGov har gjort på oppdrag for forsikringsselskapet If. 857 mennesker over hele Norge som har kjøpt bil eller har planer om å kjøpe bil har deltatt i undersøkelsen.

De vanligste kriteriene når man skal bytte bil, er pris/prisklasse (69%), trafikksikkerhet (56%) og kjøreopplevelse/kjørekomfort (53%), går det fram av undersøkelsen.

- Fornuft eller følelser? Vi synes det er litt spennende at noen velger bil etter hestekrefter og tekniske spesifikasjoner, mens andre prioriterer slikt som farger og design, sier kommunikasjonsrådgiver Sigmund Clementz i If.

2 prosent sier at størrelsen på hanskerommet er med på å bestemme valget av bil (!). 7 prosent lar et fint dashbord telle, mens hele hele 12 prosent tar med musikkanlegget i vurderingen.

- Undersøkelsen gjorde vi som et internt forstudium til en sjekkeapp for biler, og noen av resultatene overrasket oss litt, ja, sier Clementz.

Annonse:
Bransjeguiden

Siste nytt:



Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS