Pressemelding
Kraftig resultatforbedring
Posten Bring avslutter årets tredje kvartal med et solid justert driftsresultat på 386 mill. kroner, en økning på 42 mill. kroner sammenlignet med samme kvartal i 2024. Driftsresultatet lander på 546 mill. kroner, en økning på 228 mill. kroner sammenlignet med fjorårets tredje kvartal. Konsernets omsetning fortsetter å vokse og ble på 6 082 mill. kroner, 36 mill. kroner mer enn tredje kvartal i fjor.
– Vi legger bak oss et kvartal preget av høyt aktivitetsnivå, hvor økt omsetning kombinert med god kostnadskontroll gir økt lønnsomhet og en forbedret bunnlinje. Det er en økning i netthandelen på tvers av alle våre markeder, samtidig er det stadig flere kunder som benytter våre pakkebokser. Så langt i år er det rundt 20 prosent flere pakker som er levert ut i denne selvbetjente løsningen, sammenlignet med samme tid i fjor. Vi går nå inn i den mest hektiske perioden på året, vi har forberedt oss godt og tilbyr flere hentesteder for pakker enn noen gang tidligere, sier Petter-Børre Furberg, konsernsjef i Posten Bring.
Driftsresultatet (EBIT) i tredje kvartal ble 546 mill. kroner, en økning på 228 mill. kroner sammenlignet med tredje kvartal i 2024. Resultatene preges av den endelige beslutningen i den såkalte kartellsaken hvor Posten Bring ble tilkjent erstatning etter et ulovlig prissamarbeid mellom flere europeiske lastebilprodusenter. Dommen tilkjenner Posten Bring en erstatning samt sakskostnader på totalt 171 millioner kroner fra lastebilprodusentene, i tillegg til forsinkelsesrenter.
Logistikkvirksomheten vokser innenfor pakketjenester og togtransport
I tredje kvartal oppnådde logistikkvirksomheten en omsetning på 4 985 mill. kroner, en økning på 79 mill. kroner fra samme periode i fjor. Pakkevolumet fra netthandelen økte med 9,5 prosent i tredje kvartal sammenlignet med samme periode i fjor, mens pakkevolumet fra bedriftsmarkedet falt med 2,5 prosent. Lagertjenester har hatt en omsetning noe bak fjoråret totalt sett, mens utviklingen innen gods- og spedisjon har vært svakt positiv sammenlignet med samme periode i fjor. Den positive utviklingen var i stor grad drevet av forretningsområdet Fulload, som tilbyr transporttjenester med tog, men ble delvis motvirket av lavere aktivitet innen internasjonal spedisjon i Sverige. Justert driftsresultat i logistikkvirksomheten ble 327 mill. kroner i tredje kvartal, en økning på 55 mill. kroner fra samme periode i fjor. Dette ga en justert driftsmargin på 6,6 prosent, mot 5,6 prosent i 2024.
Nedgang for postvirksomheten
Omsetningen til postsegmentet ble 1 202 mill. kroner i tredje kvartal, en reduksjon på 55 mill. kroner sammenlignet med samme periode i fjor. Volumene til adressert post falt med 8,1 prosent i perioden, mens volumene til uadressert post falt med 18,1 prosent. I tillegg hadde tjenesten Norgespakke en volumreduksjon på 6,3 prosent. Justert driftsresultat steg til 110 millioner kroner, opp 17 millioner fra samme kvartal i fjor.
I tredje kvartal var 91 prosent av adressert post fremme innen 3 dager. Det var godt over konsesjonskravet på 85 prosent.
Sykefraværet for tredje kvartal endte på 6,8 prosent, som er 0,4 prosentpoeng lavere enn samme periode i fjor. Skadefrekvensen endte på 6,9 som er 0,8 høyere enn året før. Skadefrekvensen målt som 12 måneders trend var på 6,4, noe som er 1,0 lavere enn på samme tid i fjor.
Nøkkeltall hittil 2025 per 3. kvartal (2024 i parentes)
Driftsinntekter (MNOK): 18 467(18 309)
Justert driftsresultat (MNOK): 868 (546)
Driftsresultat (EBIT) (MNOK): 1012 (579)
Egenkapitalandel: 31,4 (31,2)
Avkastning på investert kapital (ROIC) siste 12 måneder: 9,4 % (6,1%)
Egenkapitalavkastning etter skatt (ROE) siste 12 måneder 10,3% (5,3%)
Nøkkeltall 3. kvartal 2025 (3. kvartal 2024 i parentes)
Driftsinntekter (MNOK): 6 082 (6 046)
Justert driftsresultat (MNOK): 386 (344)
Driftsresultat (EBIT) (MNOK): 546 (319)
Vedlagt ligger kvartalsrapport for Q3 2025



















