Pressemelding

Liv Kari Eskeland, stortingsrepresentant for Høyre - 20.05.2020

– Ingen grunn til å fire på 2026-kravene!

Denne uken presenterte Rederiforbundet sin klimastrategi. Den viser at norsk maritim næring ligger mange sjømil foran alle andre land, og staker ut en stø, grønn kurs for maritim omstilling på verdensbasis.

Siden Stortinget i 2018 vedtok «innføring av nullutslippskrav i verdensarvfjordene senest innen 2026», har det pågått en debatt innen næringen på om det er mulig å nå slike ambisiøse mål. Ambisiøse, fordi det på dette tidspunktet ikke fantes teknologi for å møte et slikt krav.

Diskusjonen er aktuell etter at DNV GL har gjort en vurdering av Stortingets vedtak om nullutslippskrav. Dette har ført til at Sjøfartsdirektoratet ønsker å forlenge tidsperspektivet for en innføring av nullutslipp i verdensarvfjordene.

Dette har fått bransjen til å reagere. NCE MCT som representerer 120 bedrifter innen den maritime klyngen er krystallklare: De er sterkt uenige i Sjøfartsdirektoratets råd om å forlenge perioden. De peker på at rapporten ikke nevner noe om det pågående utviklingsarbeidet, som at Havila og Hurtigrutens planlagte Kystrute-skip får batteripakker store nok til å seile utslippsfritt i fjordene fra 2021.

Den maritime leverandørindustrien melder også at vedtaket har vært sterkt medvirkende til at flere cruiserederier nå inngår samarbeid med industrien om konkrete prosjekter innen batteri- og hydrogendrift. Om vedtaket blir utsatt, er industrien klare på at majoriteten av disse prosjektene vil bli satt på vent.

Rederiforbundet kom til samme konklusjon i sin nye klimastrategi. Den sier at i 2030 skal alle skip som blir bestilt ha nullutslippsløsninger. Om norske rederier skal kunne nå dette målet, må disse løsningene være kommersielt tilgjengelige, nærmest som hyllevare i 2030. Dette fordrer at utviklingen begynner i dag. Her er 2026-kravet et viktig virkemiddel for å få fart på utviklingen.

De som sitter ytterst på stolen, vil være de som vinner dette kappløpet. Det skal være disse som får førsterett til å komme inn i de fantastiske, vakre fjordene våre med passasjerer som gisper etter luft og står bergtatt av begeistring. Og det er frisk luft de vil gispe etter – ikke luft full av eksos og røyk.

Derfor må vi stå fast på 2026-kravene. Det er ingen grunn til å tvile på at den innovative maritime bransjen vil kunne nå dette målet. Det er fullt ut forståelig at kommersielle aktører vegrer seg for å gå inn nye og tunge investeringer, men om vi skal nå våre nullutslippsvisjoner, må vi tørre å stå fast på våre mål.

Jeg har tro på at vi greier dette, og vi har næringen med på laget. Det er ingen grunn til å tvile på at vi skal få oppleve våre vakre fjorder i et utslippsfritt miljø om vi holder full fart og ikke bremser opp.

Annonse:
Bransjeguiden

Siste nytt:



Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS