Pressemelding

Hudd - 29.10.2025

Hudd støtter Støres nordiske initiativ

Norske Hudd støtter Støres ønske om et nordisk løft for tryggere sosiale medier – og lanserer nå i Danmark, med Sverige som neste stopp i november.

Med straks 160 000 brukere i Norge viser Hudd at sosiale medier kan bygges på nordiske verdier: mindre støy, mer fellesskap – uten en forretningsmodell hvor man overvåker og selger personlige data.

– Vi trenger ikke bare aldersgrenser – vi trenger bedre alternativer

Statsminister Støre ønsker et felles nordisk rammeverk for sosiale medier, blant annet med en 15-års aldersgrense, som del av arbeidet mot ungdomskriminalitet og utrygge digitale miljøer.

Hudd-gründer Eigil Arff Tarjem mener initiativet er viktig – men at løsningen må handle om mer enn forbud.

– Aldersgrenser kan hjelpe, men vi må først og fremst bygge digitale rom som fortjener tillit. Barn og unge skal kunne være sosiale på nett uten å bli manipulert eller misbrukt. Da må vi tilby alternativer som setter mennesker – ikke algoritmer – i sentrum, sier Tarjem.

Skapt fordi sosiale medier ikke lenger er sosiale

Bakgrunnen for Hudd er enkel: dagens sosiale medier har beveget seg bort fra sitt opprinnelige formål.

– I dag ser vi hvordan falske profiler, AI-generert innhold og manipulerende algoritmer har gjort det vanskelig å vite hva som er ekte. Dette skaper både mistillit og mistrivsel. Hudd ble utviklet for å snu trenden – for å hjelpe mennesker å finne tilbake til ekte, lokale fellesskap, sier Tarjem.

I Hudd bestemmer brukeren selv hva de vil se, alt vises kronologisk, og personlig data brukes aldri til å selge oppmerksomhet videre.

Målet er å hjelpe folk å samle det som faktisk betyr noe: venner, familie, idrettslag, foreldregrupper, foreninger, lokal kultur og arrangementer – uten unødvendig støy.

Nordisk utfordring krever nordiske løsninger

Hudd støtter Støres forslag om felles nordisk samarbeid.

– Vi må ikke overlate den digitale oppveksten til amerikanske selskaper alene. Det er på tide at Norden tar et felles grep – og viser at sosiale medier kan bygges på verdier som trygghet, åpenhet og fellesskap, sier Tarjem.

– Hvis barna våre ikke skal rekrutteres til skadelige miljøer på nett, må de ha trygge steder å høre til. Vi må skape digitale rom som forsterker det menneskelige fellesskapet, ikke svekker det, legger han til.

 

 

Annonse:
Bransjeguiden

Siste nytt:



Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS