Pressemelding
Grønn maritim utvikling på agendaen i Kina
Fiskeri- og havminister Marianne Sivertsen Næss hadde politiske møter i Beijing før hun besøkte Shanghai og åpne næringslivspaviljongen på den maritime messen Marintec, der Norge var invitert som æresgjest.
Fiskeri- og havminister Marianne Sivertsen Næss møtte Kinas industri- og informasjonsteknologiminister Li Lecheng og transportviseminister Fu Xuyin til samtaler om blant annet grønn maritim industri og skipsfart.
– Skal vi lykkes med å kutte utslipp i skipsfarten, er vi avhengige av at store skipsfarts- og skipsbyggingsnasjoner som Kina er med. Jeg er glad for at Kina i møtene bekreftet sine ambisjoner om å bidra aktivt i omstillingen. Norske miljøer besitter mye av kompetansen og teknologien som trengs. Derfor er det i vår interesse å ha god dialog om grønn maritim utvikling, sier fiskeri- og havminister Marianne Sivertsen Næss.
Asias største maritime messe
I Shanghai deltok fiskeri- og havministeren på Marintec – Asias største maritime messe. Sivertsen Næss åpnet den norske næringslivspaviljongen, der rekordmange norske næringsaktører er til stede i år.
– Norge er ledende på grønne løsninger for skipsfarten. Paviljongen er en fantastisk mulighet til å vise frem dette og videreutvikle de maritime handelsforbindelsene mellom våre to land, sier hun.
Under besøket hadde fiskeri- og havministeren møter med flere av de norske næringsaktørene for å få innspill om muligheter og utfordringer de møter i det kinesiske markedet.
– Kina er verdens største skipsbygger, og kinesiske verft står i dag for store deler av ordreboken til norske utenriksrederier – med et høyt innslag av norsk utstyr og teknologi. Samlet sett har Kina stor betydning for norsk maritim næring, sier Sivertsen Næss.
Flere ben å stå på
Fiskeri- og havministeren har nylig besøkt andre sjøfartsnasjoner med store ambisjoner innen maritim industri, deriblant Brasil og India.
– Kina er størst, men ikke de eneste som bygger skip. Det er viktig å være til stede der den maritime utviklingen foregår, slik at vi har flere ben å stå på. Norsk maritim næring skal levere utstyr og tjenester til de store skipsbyggerne, og vi må sørge for at de opplever stabile rammer og god markedsadgang, sier Sivertsen Næss.



















