Pressemelding
Flere utenlandske bilister må nå betale for seg i norske bomstasjoner
— Jeg er glad for at utenlandske bilister som tidligere slapp unna fordi kjøretøyene deres ikke lot seg identifisere, nå må betale bompenger. Dette har vært en viktig sak for oss. Det handler om tillit til bompengeordningen og om tapte inntekter til å finansiere norske veier, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
Fra i sommer gjelder det såkalte EETS-direktivet også i Norge. Dermed er det gjennom det europeiske datautvekslingssystem EUCARIS mulig å identifisere alle EU-/EØS-kjøretøy som ikke betaler bompenger. Bompengeselskapene kan nå kreve inn disse pengene, noe som før ikke var mulig.
— Jeg er svært fornøyd med at Statens vegvesen raskt fikk på plass systemene som gjør det lettere for bompengeselskapene å kreve inn ubetalte bompenger, sier samferdselsministeren.
Bakgrunn
Totalt beregnet tap for alle bompengeselskapene på grunn av manglende tilgang til utenlandske kjøretøyregistre var på om lag 117 millioner kroner i 2024. I 2023 var beløpet på 140 millioner kroner.
Tapet gjelder i all hovedsak lette kjøretøy, siden det er et obligatorisk krav om betalingsbrikke og gyldig avtale for alle tunge kjøretøy, også utenlandske.
For de lette kjøretøyene stammer ca. 70 prosent av det totale tapet fra landene Tyskland (38 pst.), Polen (18 pst.) og Romania (13 pst.).
Bompengeselskapene legger opp til å kreve inn også forfalte krav som ikke er foreldet. Foreldelsesfristen er tre år.