Pressemelding

Janne Sjelmo Nordås, Sp - 06.10.2016

Et samferdselsbudsjett for by og ikke land

Regjeringen har i dag lagt frem sitt forslag til statsbudsjett. Senterpartiet mene budsjettet fører til økt sentralisering og forskjell mellom by og distrikt.

Senterpartiets transportpolitiske talskvinne, Janne Sjelmo Nordås, har følgende kommentarer til samferdselsdelen av budsjettet:

-Viktige målsettinger i NTP (nasjonal transportplan) blir ikke nådd med dette budsjettet. Når statsråden påstår å overoppfylle NTP leker han med tall. En rekke områder i gjeldende NTP er ikke oppfylt selv om man samlet sett bruker like mye penger som den rødgrønne regjeringen la opp til når vi vedtok NTP i 2013. Blant annet er skredsikring og utbedring og bygging av infrastruktur langs kysten, som for eksempel havner og farleder ikke prioritert av denne regjeringen. I tillegg gjør økte kostnader til ferjedrift sitt til at regjeringen så vidt oppfyller NTP på veidelen av budsjettet. Vi stiller oss undrende til at man kaller dette en overoppfylling av NTP.

-En bevilgning på bare 93,7 millioner til bredbåndsutbygging er rett og slett ikke godt nok. Vi vet at behovet for statlige midler til dette er på om lag 2,3 milliarder. Med denne bevilgningstakten vil det ta over 23 år før hele landet har en nettilgang som svarer til stortinget sin målsetting (100mbit/s, 90% av befolkningen). Tilgang på raskt og forutsigbart internett er avgjørende for å sikre verdiskaping og bosetting i hele landet. Om en skal oppnå økt digitalisering i næringslivet og i det offentlige på infrastrukturen på plass.

-Fylkesveinettet er nok en gang underbudsjettert. Behovet for midler til vedlikehold og investering er stort og økende på dette området, det bør statsråden ta på alvor. Fylkeskommunene trenger høyere bevilgninger slik at det blir mulig å hente inn forfallet og vedlikeholdsetterslepet samt de utbedringstiltak fylkene er pålagt gjennom tunnelsikkerhetsforskriften.

-Behovet for skredsikringsmidler er stort, en bevilgning på 1,346 milliarder bidrar i altfor liten grad til å gjøre veinettet tryggere. Vi hadde forventet en større satsing på dette området. Vi registrerer at en også på dette området ligger en del under rammen i NTP.

-Det er gledelig at en øker opp bevilgningen til Kystverket noe, men vi ser kun en delvis oppfylling av NTP på dette området. Når det gjelder godsoverføring til sjø, som er et av det viktigste klimatiltakene i transportsektoren, ligger en på bare 34% av NTP. Fiskerihavner er viktig for hele kysten, og landet da fiskeri og sjømat er landets andre største eksportnæring. Her hadde vi håpet på en større bevilgning, men vi registrerer at regjeringen heller ikke her følger opp NTP.

-Samlet sett er dette er budsjett for de store byene og områdene rundt. Vi vil i vårt budsjett for samferdselssektoren legge fram et alternativ som i større grad tar hensyn til verdiskaping og bosetting i hele landet.

Annonse:
Bransjeguiden

Siste nytt:



Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS