Pressemelding
En god start på året
Posten Bring starter årets første kvartal med fin omsetningsvekst og en god resultatforbedring. Omsetning i årets første kvartal ble på 6 247 mill. kroner, en økning på 277 mill. kroner mot samme periode i fjor. Justert driftsresultat for første kvartal ble 276 millioner kroner, 288 millioner kroner bedre enn fjoråret.
- Vi har gjennomført et kvartal med høyt aktivitetsnivå. Resultatforbedringen skyldes i hovedsak økt bruk av våre mest populære pakketjenester og god kostnadskontroll. Vi høster nå også resultater av flere innovative prosjekter relatert til bruk av kunstig intelligens og ny teknologi som blant annet kommer til uttrykk i nye selvbetjeningsløsninger. Vi ser også effekter av lønnsomhetsprosjektet som vi introduserte i fjor, sier Petter-Børre Furberg, konsernsjef i Posten Bring.
Driftsresultatet (EBIT) i første kvartal ble 288 mill. kroner, en økning på 309 mill. sammenliknet med første kvartal 2024. Den positive resultatutviklingen skyldes hovedsakelig lavere kostnader, samt en vridning til pakketjenester med høyere marginer. De lavere kostnadene er både et resultat av gjennomførte kostnadstiltak samt god kostnadskontroll i produksjonen.
Påskedagene i 2024 var i første kvartal, mens de i 2025 falt i andre kvartal. Dette påvirker sammenligningen av virkedager mellom periodene og har bidratt til en noe høyere omsetning i årets første kvartal 2025.
Bedriftsmarkedet og netthandel driver vekst
Omsetningen til logistikksegmentet var 5 003 mill. kroner i årets første kvartal, en økning på 275 mill. kroner sammenlignet med samme periode i fjor. Veksten var i hovedsak drevet av økt pakkevolum innen netthandelspakker, samt prisjusteringer. Pakkevolumet fra netthandel (B2C) økte med 5,9 prosent i årets første kvartal sammenlignet med fjoråret. Utviklingen i pakkemarkedet har sterk sammenheng med den generelle økonomiske aktiviteten, og dette er første kvartalet som har hatt positiv volumvekst fra bedriftsmark