Det er andre gang på kort tid det raser store steinblokker ned på E6. Raset ved Rosten i Gudbrandsdalen kommer bare uker etter at E6 gjenåpnet etter skredet ved Morskogen. De siste årene har både veier og jernbane i Gudbrandsdalen vært utsatt for flom, brokollaper, skred og ras.
– Dette rammer både person- og godstrafikk mellom Oslo og Trondheim. I tillegg er det sterkt foruroligende at så store skred skjer langs hovedveiene våre. Bare flaks har gjort at ingen har blitt truffet av disse store steinblokkene, sier Handagard.
NAF krever svar
Nå krever NAF at samferdselsminister Jon-Ivar Nygård svarer for tryggheten på veiene: – Det har vært så mange hendelser de siste årene. Vi stiller spørsmål ved om Nygård og regjeringen gjør nok for å sikre vei og infrastruktur mot ekstremvær, skred og ras, sier Handagard.
– De siste to skredene kommer kort tid etter hverandre. Selv om det skjer på forskjellige steder, og på ulike strekninger av veien, har de samme konsekvens. Veien stenges og folk får grunn til å føle seg usikre på om veiene er trygge, sier Handagard.
Når en vei som E6 stenges, får det store følger.
– Vi skal ikke godta at det går store steinskred over veiene, uansett. Men på høytrafikkerte veier som E6 er risikoen mye høyere for at et ras får større og mer alvorlige følger. Ja, rett og slett at menneskeliv kan gå tapt, sier Handagard.
Raser én gang i uken
NAF mener skredsikring av veinettet må prioriteres høyere, og det må skje nå. Tall NAF har hentet inn fra Statens vegvesen som viser at europa- og riksveier ble stengt 51 ganger i fjor som følge av ras og skred. NAF har lenge påpekt det store etterslepet på skredsikring av veiene. Etterslepet er stort både på riks- og fylkesveiene.
– Bare halvparten av riksveiene som trenger skredsikring vil bli utbedret de neste seks årene. Det holder ikke. Folk kjører mange steder med hjertet i halsen, på veier som vi må kunne forvente er trygge, sier Handagard.
|