Pressemelding

Verne AS - 03.07.2025

Dette er lysekspertenes nyeste bobil-tips

Før sommerens bobil-ferie kan det være lurt å vurdere om det er behov for en forsterkning av lysutstyret, råder bransjefolk, som mener mange kan oppnå bedre sikt og manøvreringsevne.

– Standard fjernlys på moderne bobiler gir som regel en lyslengde på 150 til 200 meter. Det tilsvarer ikke mange sekundene hvis farten er 80 kilometer i timen og du trenger noen tiendedelers reaksjonstid, sier Tron Roar Harsjøen, produktsjef i Egil Verne AS.

Selskapet er Norges største leverandør av bilelektriske produkter, som blant annet varsellys, arbeidslys og ekstralys.

– Med ekstralys av god kvalitet kan rekkevidden økes til mellom 400 og 1000 meter, som er en dramatisk forbedring. Særlig aktuelt er montering av en led-bar, som også kan integreres i en skiltholder. Vi merker at det for tiden er betydelig etterspørsel etter slikt utstyr, sier Harsjøen.

Vanlig fargetemperatur på ekstra fjernlys til bobil er 5000 Kelvin, som tilsvarer nøytralhvitt dagslys, med lysstyrke fra 9600 Lumen og helt opp til 13500.

Bør monteres lavt og sentralt

– Vi anbefaler at fjernlysene monteres så lavt og sentralt som mulig, men ikke under støtfangeren. Da øker risikoen for at lysene kan bli skadet.  En tydelig trend er smalt, diskret og gjerne integrert utstyr for ikke å ødelegge bobilens design.

Det sikreste er å la profesjonelle ta seg av monteringen, mener Harsjøen. Rådet fra Egil Verne AS er ellers å bruke releer og separate sikringer for ekstralys, for å unngå overbelastning av det originale ledningsnettet.

Kabler skal skjules forsvarlig, helst gjennom kabelgjennomføring eller rør, mens lysene bør kobles til fjernlysbryteren for automatisk aktivering.

Kan oppnå bedre manøvreringsevne

– Også lysutstyr som bedrer manøvreringsevnen under krevende forhold har blitt populært å ettermontere, og på dette området har det skjedd en betydelig utvikling de senere årene, sier Harsjøen.

Ikke minst er kurvelys og hjørnebelysning som øker sikten på svingete vei aktuelt, og ofte kombineres dette med tåkelys. I tillegg er rigglys og LED-basert arbeidslys etterspurt. For bobiler dreier dette seg typisk om ryggelys og sidebelysning.

– Det er viktig med god og presis lysfordeling i lave hastigheter, ved rygging eller oppstilling på mørke steder. Sjåføren må kunne manøvrere trygt i terreng og trange områder, på grusvei og ved nattlig parkering på campingplasser.

Estetisk oppgradering

Egil Verne AS anbefaler at arbeidslys monteres i hjørnene bak, ideelt med vinklet festebrakett for maksimal spredning.

– Ekstralys gir ikke bare økt sikkerhet, men også mulighet for personlig tilpasning og estetisk oppgradering av bobilen. Mulighetene er mange, men det er viktig alltid å velge lys basert på bruksområde, lovverk og elektrisk kapasitet, sier Tron Roar Harsjøen.

 

Annonse:
Bransjeguiden

Siste nytt:



Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS