Pressemelding
Derfor går Arbeiderparti-regjeringen til valg på et nasjonalt leseløft.
15 000 elever går hvert år ut av grunnskolen uten å kunne lese skikkelig. Det er alvorlig. Det betyr at tusenvis av unge møter videre skolegang og arbeidsliv uten det viktigste verktøyet for å forstå, lære og mestre. Slik kan vi ikke ha det. Derfor vil Arbeiderparti-regjeringen gå i gang med et nasjonalt leseløft – og bruke én milliard kroner de neste fire årene til nettopp å styrke leseferdighetene.
Lesing er ikke bare en ferdighet – det er en forutsetning. For å lære matte, naturfag, samfunnsfag, ja egentlig alt, må du først kunne lese godt. Derfor skal lesetrening i større grad inn i skolehverdagen – hver dag, på alle trinn. Alle elever skal bruke minst 15 minutter av skoledagen på lesing. De skal få tilgang til flere fysiske bøker i klasserommene og på skolebibliotekene. Og de som strever, skal få rask, intensiv og tilpasset hjelp.
Etter åtte år med borgerlig styre overtok vi en skole med historisk dårlige læringsresultater. Skolehverdagen var for teoritung, for stillesittende og den ukritiske digitaliseringen hadde nådd et bristepunkt. Faktisk viser undersøkelser at Norge er blant landene i verden med størst andel elever som daglig bruker digitale verktøy i nesten alle fag. Også vi må ta vår del av det historiske ansvaret for det. Løsningen i 2025 er imidlertid ikke å gi elevene enda mer av det samme. Derfor gjør vi kraftfulle grep for å snu den negative utviklingen slik at elevene lærer mer og bedre.
Arbeiderparti-regjeringen har tonet ned skjermbruken for de minste barna. Mobilen er allerede ute av grunnskolen, og nå skal boka igjen bli det viktigste læremiddelet i skolehverdagen. Samtidig har vi gitt mer myndighet til lærerne slik at det ikke skal være noen tvil om at de er sjefen i klasserommet. Lærerjobben er en av samfunnets aller viktigste. Derfor må vi gi lærerne muligheten til å gjøre den jobben så godt som mulig. Dyktige fagfolk i alle ledd er viktig for alt vi skal få til.
Skal vi få elevene til å lese mer, må vi gjøre hele skoledagen mer engasjerende. Vi vet at motivasjonen faller gjennom skoleløpet. Mange elever opplever skolen som ensformig, teoritung og stillesittende. Når vi vet dette – og når vi vet at motivasjon og læring henger tett sammen – må vi tørre å gjøre noe annet.
Derfor bygger vi nå en skole med bedre timer, ikke bare flere. I stedet for å fylle timeplanen med enda mer av det samme, velger vi å styrke innholdet i undervisningen. Skolehverdagen skal være mer variert, mer aktiv og mer praktisk.
Vi har startet et nasjonalt løft for praktisk læring. Nettopp fordi ungene våre lærer med både hode og hender. Vi gir penger til utstyr, moderne læringsrom og utvikling av gode undervisningsopplegg for praktisk arbeid i alle fag. På den måten velger vi en skole som løfter – ikke bare måler.