Pressemelding
Bruk av biodiesel
Biodiesel er et viktig bidrag i omstillingen til mer klimavennlige drivstoffløsninger, og mange aktører
innen transport, landbruk og entreprenører er avhengige av et stabilt og funksjonelt drivstofftilbud.
Samtidig er det veldokumentert at biodiesel også kommer med noen utfordringer knyttet til tekniske
utfordringer under lave temperaturer.
I Norge stiller dagens standard for vinterdiesel (B7) krav om at drivstoffet skal tåle ned til 32
minusgrader. Dette nivået er tilstrekkelig for store deler av landet, men en utfordring i områder med
lave vintertemperaturer. I Finnmark og andre indre strøk kan temperaturene i perioder falle ned mot
50 minusgrader. Under slike forhold øker risikoen for driftsstans i kjøretøy og maskiner.
For næringsliv, landbruk, entreprenører og andre samfunnsaktører innebærer dette driftsmessige
problemer som påvirker daglig drift og verdiskaping. Enda viktigere er at disse forholdene utgjør en
sikkerhets- og beredskapsmessig risiko. Redusert driftssikkerhet på grunn av drivstoffproblemer kan i
verste fall få konsekvenser for kritiske samfunnsfunksjoner.
Det er bekymringsfullt dersom dagens miljøpolitiske virkemidler fører til utilsiktede negative
konsekvenser for samfunnssikkerhet og robusthet i de kaldeste delene av landet. For regioner som
lever med et arktisk klima, er det avgjørende at myndighetene tilrettelegger for drivstoffkvalitet som
faktisk er tilpasset de faktiske temperaturforholdene.
Finnmark fylkesting forventer derfor at norske myndigheter tar ansvar for å sikre tilgang på
vinterdiesel av en kvalitet som fungerer pålitelig også i perioder lave temperaturer. Norge må ha en
drivstoffpolitikk som både ivaretar klimaambisjoner og samtidig opprettholder nødvendig
driftssikkerhet, beredskap og samfunnsfunksjonalitet.

















