Pressemelding

Frende Forsikring - 02.09.2025

Bestemorsvindel øker i Norge

Det starter med en SMS eller en telefon og ender ansikt til ansikt. - Svindelmetoden har pågått i Sverige i noen år og nå ser vi at det har kommet til Norge. 

Det sier sikkerhetsspesialist i Frende Forsikring, Torgeir Pettersen. 

- De går målrettet etter kvinner over 80 år. De sikter seg inn på bestemødre med tillit til autoritetspersoner, sier han. 

- Mange ender med å gi fra seg kort, verdisaker eller BankID, sier Tina Jerstad hos de norske sikkerhetsekspertene hos Mehrwerk, som daglig jobber med å hjelpe folk som er blitt offer for ID-tyveri og nettmisbruk. 

Svindelen steg for steg 
Først blir offeret oppringt av noen som utgir seg for å være fra politiet. «Du har blitt svindlet, vi har en politibetjent i nabolaget som kommer innom deg snart», sier personen i telefonen. 

- Kort tid etter dukker en person opp hjemme hos offeret, viser et identitetskort, og blir sluppet inn, sier Tina Jerstad. 

- Da er tilliten opprettet og en «autoritetsperson» har lettere for å få det som den vil. Da trenger ikke veien være lang til å få tilgang til mobilen, koder eller BankID, sier Torgeir Pettersen. 

Skal beskytte verdisakene 
- Vi har også tilfeller der offeret sier at de er oppringt av en som later som han er forsikringsagent og påstår at det er tyver i området, sier Tina Jerstad. 

- Så sier de at de vil komme for å hente verdisaker som de skal beskytte fra tyvene, sier hun. 

Vanskelig å si nei 
- Men det høres jo smått banalt ut å falle for det? 

- Både ja og nei. Det er vanskelig å si nei til en person som står rett foran deg og snakker med autoritet om at du er utsatt for noe du ikke helt forstår. Det at de gjerne har ringt før, hjelper også på for å tro på historien. Det er veldig lett å stå på utsiden og si at dette blir for dumt å falle for, men det er noe helt annet når du står i det selv, sier Torgeir Pettersen. 

Hos Mehrwerk er de enige. 

- Og vi ser at eldre kvinner er enklere mål. De er redde for å miste sparepengene og er av en generasjon som gjennomgående har stor tillit til en politiuniform, sier Tina Jerstad. 

Blir rundlurt 
- Den ender med at mange gir fra seg både smykker, kontanter, BankID-brikke og mobil. Med tilgang til nettbanken kan kontoen tømmes før familien rekker å gripe inn, sier Jerstad. 

- For å ha det klinkende klart: Ingen banker, forsikringsselskap eller politi sender ansatte hjem til deg for å hente kort, BankID eller mobil. Får du en slik telefon, legg på. Får du besøk, lukk døren. Og ring politiet, sier Pettersen i Frende. 

Klar melding til pårørende 
- Det lureste du kan gjøre er å snakke om det hjemme. Regelmessig. Og følg litt ekstra med hvis du har noen rundt deg som kan være sårbare for en slik svindel, sier Tina Jerstad. 

- Få fram at det ikke er skammelig å bli svindlet. Det må ikke bli noe vi ikke tør å snakke om. Dette er frekk sosial manipulasjon som kan få store konsekvenser utover bare det materielle tapet, sier Pettersen. 

- Folk kan få psykiske plager. Mange blir redde for å ta telefonen, stole på offentlige instanser eller snakke med det ekte politiet under etterforskningen av svindelen, sier Jerstad. 

Fakta: Svindel med fysisk oppmøte 

  • Svindel med fysisk oppmøte er mer vanlig i Sverige, men har også dukket opp i Norge. Det var en stor bølge i fjor høst i Oslo.  
  • Retter seg særlig mot kvinner over 80 år.  
  • Starter digitalt (SMS/telefon), ender med fysisk oppmøte.  
  • Svindlerne ber om kort, koder, BankID eller verdisaker.  
  • Politiets råd: Legg på, ring 112, anmeld saken. Nylig lanserte politiet en digital løsning for å anmelde svindel, slik at du kan anmelde fra din egen stue.  

Bankenes råd: Kontakt banken, sperr kort og BankID straks.  
Kilde: Mehrwerk og Frende 

Annonse:
Bransjeguiden

Siste nytt:



Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS