Pressemelding
Advarer mot utenlandske turbusser – truer liv, miljø og næring
Over 400 ulike utenlandsregistrerte turbusser er nå dokumentert på norske veier. Mange opererer i strid med kabotasjeregelverket, og to av landets ledende turbusselskap, Jenssen Turbuss og Bussring, advarer mot konsekvensene i form av svekket beredskap, alvorlige sikkerhetsbrudd, miljøkriminalitet og sosial dumping.
– Dette handler ikke lenger om konkurranse. Det vi ser nå er en organisert og stadig mer omfattende form for transportkriminalitet som truer både liv og næringsgrunnlag, sier Frode Jenssen, daglig leder i Jenssen Turbuss.
De to selskapene uttrykker også sterk bekymring for mulig momsunndragelse i stort omfang.
– Vi har en klar mistanke om at selskapene ikke betaler merverdiavgift på oppdrag som utføres i Norge. Dersom for eksempel 200 av de 400 bussene kjører kabotasjeoppdrag, utgjør dette et momsgrunnlag på rundt 2 millioner kroner per dag, som igjen innebærer 250 000 kroner i tapt merverdiavgift daglig. I løpet av et år snakker vi om over 50 millioner kroner i skatteunndragelser, sier Jenssen.
– Dette er penger som skulle gått til å finansiere skoler, sykehus og annen velferd. Det gjør problemstillingen høyst samfunnsrelevant, tilføyer Henry Nyvoll som er leder for forretningsutvikling i Bussring i Tromsø.
Forventer eskalering i sommersesongen
Ifølge Jenssen og Henry Nyvoll, er problemet i ferd med å tilta da de ser en kraftig økning i antall utenlandske busser, og forventer at dette vil eskalere ytterligere i sommersesongen.
– Det betyr flere uerfarne sjåfører på norske veier, i områder med høy turisttrafikk og krevende kjøreforhold. Risikoen for alvorlige hendelser øker i takt med volumet, sier Nyvoll.
Operer i hele landet
Et gjennomgående trekk er at bussene ikke bare holder seg i én region, men flytter seg systematisk mellom landsdeler fra Østlandet til Nord-Norge.
– Vi har sett flere eksempler på at de samme bussene som opererer i Oslo, senere dukker opp i Tromsø eller Lofoten. Det viser at dette er en strukturert virksomhet med høy aktivitet og økonomisk motivasjon, og at mange opererer i Norge hele året, sier Nyvoll.
I tillegg tar mange busser snarveier for å redusere kostnader. Blant annet ved å hente passasjerer på avgangssiden på Oslo Lufthavn.
– Dette er et triks for å unngå både parkeringsgebyrer og tilsyn. Det sier mye om økonomien bak og hvor langt enkelte aktører går for å kutte hjørner, selv om det bryter med reglene, sier han.
Språkproblemer og ulykker
Flere av sjåførene har verken språkkunnskaper eller erfaring med norske forhold. I en alvorlig ulykke i Lofoten var en litauisk sjåfør ute av stand til å kommunisere med nødetatene.
– At det tilfeldigvis var en russisktalende lege til stede, var det som reddet situasjonen. Men vi kan ikke basere trafikksikkerheten på flaks, sier Jenssen.
Miljøkriminalitet og sosial dumping
I tillegg til sikkerhetsutfordringene rapporteres det om omfattende dumping av toalettavfall langs veiene. Årsaken er både mangel på tømmestasjoner, uvitenhet og viljen til å unngå kostnader.
– Dette er miljøkriminalitet i praksis, og mange grunneiere er fortvilet. Det er rett og slett uakseptabelt, sier Nyvoll.
Krever tverretatlig innsats og kjøreforbud
Jenssen og Nyvoll krever nå strakstiltak fra Statens Vegvesen. De mener tiden er inne for et tettere samarbeid etatene i mellom.
– Omfanget tilsier at Statens vegvesen, Skatteetaten og Arbeidstilsynet bør gjennomføre felles kontroller og vurdere etterforskning av de mest alvorlige sakene. Vi snakker om organisert virksomhet med store konsekvenser for samfunn, miljø og trafikksikkerhet, sier Nyvoll.
Begge understreker at dokumentasjonskravene ved kabotasjekontroll er tydelige, og at effektive tiltak som kjøreforbud ved regelbrudd er fullt mulig.
– Det er ikke komplisert å kontrollere. Når ulovligheter avdekkes, må det reageres med kjøreforbud. Det rammer både utøveren og turoperatøren økonomisk. Det er det eneste som nytter, sier Jenssen.
– Hvis dette får fortsette uhindret, risikerer vi å miste en hel næring, svekke beredskapen og normalisere organiserte lovbrudd på norske veier, avslutter Nyvoll.