Pressemelding

Troms og Finnmark fylkeskommune - 07.12.2020

63 millioner til sjømatveier i Troms og Finnmark

I statsbudsjettet for 2020 ble det opprettet en tilskuddsordning for vedlikehold av fylkesveger hvor viktige strekninger for sjømatnæringa ble prioritert. Fylkeskommunen må stille med 60% egenandel i prosjektene.

 

Troms og Finnmark fylkeskommune fått tilskudd til tre prosjekter med byggeperiode i 2021 og 2022;

  • Fv 8690 Storstein fergekai – 22 mill. kr.
  • fv 7886 Senja-Huselv til Husøy – 26 mill. kr.
  • Fv 86 Straumsbotn-Torsken – 15 mill. kr.

 

Prosjektet langs fv 890/891 Tana bru-Berlevåg-Båtsfjord kom ikke med.

 

«Vi er veldig fornøyde med å få tilskudd til tre av fire søkte prosjekter. Sjømatnæringa i Troms og Finnmark er en stor bidragsyter til Norge som sjømatnasjon. Det er bra at vi får ekstra midler til å oppgradere infrastrukturen og med det tilrettelegge for at fisken kommer seg raskt og trygt fra kyst til marked. Oppgradering av disse vegene er viktig for næringslivet så vel som lokalbefolkninga», sier Kristina Hansen (AP), fylkesråd for samferdsel.

 

 

Troms og Finnmark fylkeskommune har gjennom strategien «fra kyst til marked» hatt fokus på blant annet fylkesvegenes betydning innenfor næringsutvikling, verdiskaping og bosetting. Med bakgrunn i denne strategien har det blitt laget flere utredninger og analyser rundt næringstransport.

 

«Vi har særlig tre områder som peker seg ut innenfor transport innenfor fiske og akvakultur Senja, Skjervøy/Arnøy og Varangerhalvøya. Vi har fått midler til to av områdene. Jeg vil understreke at prosjektet langs fv 890/891 Tana bru-Berlevåg-Båtsfjord har midler i fylkeskommunens budsjett, og fremdriften vil gå som planlagt», avslutter fylkesråd Hansen (AP)

 

 

For kontakt:

Kristina Hansen, fylkesråd for samferdsel (AP), Tlf 48998781

 

 

Bakgrunn for saken:

Troms og Finnmark fylkeskommune har gjennom strategien «fra kyst til marked» hatt fokus på blant annet fylkesvegenes betydning innenfor næringsutvikling, verdiskaping og bosetting. Med bakgrunn i denne strategien har det blitt laget flere utredninger og analyser rundt næringstransport. Her nevnes følgende rapporter:

 

- «Fra kyst til marked–sjømattransporter i Nord-Norge i 2014» (Transportutvikling AS, 2015), oppdrag fra Nordland, Troms og Finnmark fylkeskommuner

- «Status 2018 Næringstransporter i Troms og Finnmark», (Transportutvikling AS, 2018), oppdrag fra Troms og Finnmark fylkeskommune

- «Bedre framkommelighet for tungtransport på Senja», (SVV, 2019), utarbeidet for Samferdselsdepartementet

- «Viktige fylkesveger for næringstransport i Troms», (SVV, 2019), utarbeidet på oppdrag fra Troms fylkeskommune

 

Med utgangspunkt i det kunnskapsgrunnlaget som foreligger er det tre områder som utpeker seg når det gjelder andel næringstransport innen fiske og akvakultur. Det er Senja, Skjervøy/Arnøy og Varangerhalvøya. Med utgangspunkt i dette søker Troms og Finnmark fylkeskommune om støtte til følgende prosjekter/strekninger:

- Fv 890/891 Tana bru – Berlevåg – Båtsfjord

- Fv 8690 Storstein fergeleie

Annonse:
Bransjeguiden

Siste nytt:



Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS