Nordkinn kjenner nivåforskjellen
Lørdag var det vennskapskamp mellom Turn og Nordkinn under Nordkappfestivalen.

Nordkinn kjenner nivåforskjellen

Det er stor forskjell på femtedivisjon og fjerdedivisjon, ifølge Nordkinn.
Nordkappfestivalen
Raymond Elde
Publisert : 23.06.2026 09:51
Sist oppdatert : 23.06.2026 09:55

Nordkinn har fått en tøff start etter opprykket, og merker tydelig forskjellen på nivået fra 5 divisjon til 4. divisjon Finnmarksserien.

Lørdag tapte de showkampen i Honningsvåg.

-- Vi har tatt steg opp og det har vært tøft. Vi merker ganske godt at det er forskjell på femtedivisjon og fjerdedivisjon, sier Kalle Øfeldt-Eide til Radio Nordkapp.

Laget er sammensatt av spillere både fra Nordkyn og andre steder i landet, noe som gjør treningshverdagen utfordrende. Rundt 20 spillere bor lokalt, mens flere pendler inn til kamper.

-- Det blir litt urytmisk når vi ikke får spilt nok sammen, sier Øfeldt-Eide.

I kampen mot Honningsvåg var det særlig første omgang som ble avgjørende. Vi finner ikke helt rytmen, og da får vi det imot oss tidlig, sier Øfeldt-Eide.

Avstandene i Finnmark preger også sesongen. Bortekampene innebærer lange reiser, ofte opptil fem timer hver vei. Nå er de fleste unna, og laget ser fram til flere hjemmekamper.

-- Da er vi mer fulltallige og har litt bedre forutsetninger, sier Øfeldt-Eide.

Treneren trekker også fram gressbanen i Mehamn som et viktig løft.

-- Den er nydelig, og vi gleder oss til å spille der utover høsten, sier Øfeldt-Eide.

Samtidig merker han økt interesse rundt laget og mener fotballen betyr mye for kystsamfunnene.

-- Vi er avhengige av lag overalt. Der sykt viktig for kysten, sier Øfeldt-Eide.








Bransjeguiden



Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS