God aktivitet i reinkjøttmarkedet
Markedet for reinkjøtt viser god utvikling gjennom 2025, med økt etterspørsel, høy aktivitet i kampanjeperiodene og en nedgang i lagertallene. Samtidig styrker Markedsutvalget arbeidet sitt gjennom ny forbrukerinnsikt, for å møte et marked i endring og sikre at reinkjøttet står sterkere hos forbrukerne
Salget av reinkjøtt har vært godt gjennom året og ligger høyere enn på samme tid i 2024.
--Dette kan tyde på en økende etterspørsel i markedet. Markedsutvalget følger utviklingen i slaktetall og lagertall tett, og vurderer at den samlede markedsinnsatsen kan ha bidratt positivt til salgsutviklingen, sier Jørn Rolfsen, leder av Markedsutvalget, i en pressemelding.
Positiv markedstrend for reinkjøtt
Matprat har i høst gjennomført en ekstrakampanje med fokus på reinskav. Denne ble gjennomført i uke 35-37, og hadde som mål å fremme fristende oppskrifter av reinskav. Målet med kampanjen var å bidra med kortsiktige salgsutløsende markedsaktiviteter.
Markedsutvalget registrerer økt salg av reinkjøtt i kampanjeperioden. Dette kan indikere at ekstrakampanjen sammen med reinkjøttbedriftenes og dagligvarehandelens egne kampanjer har bidratt positivt til å øke salget av skav og finnbiff.
Mer slakt i år
Slakteuttaket hittil i 2025 viser en økning i slaktingen sammenliknet med 2024. Slaktetall fra Animalia viser at det per 5. desember var slaktet 45 783 reinsdyr. I samme periode i 2024 ble det slaktet 41 583 reinsdyr. Det meste av det totale slakteuttaket er kalv, og kalv utgjør så mye som 82 prosent.
Selv om slaktevektene i snitt er noe lavere enn i 2024 er kvaliteten på årets slakt svært god, og nærmere 45 prosent av kalvene kvalifiserer til ekstra kvalitetstilskudd.
Rolfsen konstaterer at det har vært et aktivt år for Markedsutvalget, med blant annet deltagelse på UMAMI arena 2025 og utvalget har vært med å arrangere reinkjøttkonferansen som ble avhold i Tromsø i mai.
















