Åpnet høyfjellsveg ved havet
Åpning på hjemmebane: Fiskeri- og havminister Marianne Sivertsen Næss skrøt av den nye vegen i hennes egen hjemkommune. (Foto: Knut Haarvik / Statens vegvesen)

Åpnet høyfjellsveg ved havet

Marianne Sivertsen Næss stod for den offisielle åpningen.
Samferdsel
Bjørn Magne Solvik
Publisert : 12.12.2025 20:00

Ny rv. 94 har kopiert vintertiltak fra E16 over Filefjell. Gir mindre stengt veg og mer forutsigbar fremkommelighet til og fra Hammerfest.

Torsdag 11. desember åpnet tidligere ordfører i Hammerfest, nå fiskeri- og havminister Marianne Sivertsen Næss (Ap), 5,2 kilometer med ny riksvei 94 mellom Mollstrand og Grøtnes. 

--Dette er ikke bare en vei. Riksvei 94 er selve livsnerven vår. Den nye veien betyr større forutsigbarhet og økt trygghet for pasienter, folk flest, næringslivet og for utvikling av byen og samfunnet her. På denne strekningen får vi i vinter langt færre stengninger og bedre fremkommelighet, men full effekt får vi ikke før også rv. Saragammen-Rypefjord bygges ut, sa Sivertsen Næss under åpningen, ifølge en pressemelding. 

Hammerfest er et trafikknutepunkt for fly, båt og buss. Forutsigbar og trygg fremkommelighet langs rv. 94 er helt nødvendig for å ivareta regionens transportbehov, samfunnssikkerhet og beredskap.

Brei, flat og trafikksikker
Gamle rv. 94 på den nye strekningen ble ofte stengt på grunn av snøfokk og skred eller rasfare. Vegen var smal, hadde mange skarpe kurver og dårlig siktlinje.
 
Den nye strekningen har:
• 9 meters bredde med gul midtstripe – gir tryggere møteforhold.

• Flatere linjeføring og slakere kurver – bedre sikt og mindre risiko for ulykker.

• 1,8 km gang- og sykkelvei fra Saragammen til Bekkeli – sikrer myke trafikanter.

Samlet gir dette betydelig bedre trafikksikkerhet for alle veifarende.

Fresefelt og skredsikring
Den nye veien har også fått langt bedre fremkommelighet vinterstid. Hovedsaklig fordi det på innsiden av vegen er sprengt ut et bredt fresefelt og en bred fanggrøft.

Når uvær skaper fokksnø, kan de som brøyter vegen frese snøen bort fra fresefeltet før den legger seg på vegen. Dette kan gjøres uten å være til hinder for trafikken. Dermed kan vegen holdes åpen under forhold som tidligere førte til stenging fordi vegen føk igjen. I tillegg er det flere steder langs strekningen gjennomført rassikringstiltak som reduserer risikoen for stein- og snøskred.

--Samlet er dette er nøkkelen til økt oppetid. Før måtte vi stenge ved kraftig snøfokk og fare for skred. Nå kan vi stort sett bare fjerne snøen uten å være til hinder for trafikken, sier prosjektleder Edgard Olsen i Statens vegvesen.

• Færre stengninger og mindre kolonnekjøring gir bedre samfunnsberedskap og mer forutsigbar transport, blant annet med ambulanse.

• Kortere reisetid og bedre sikt gir økt trafikksikkerhet.

• Tiltak mot ras og snøfokk gir vesentlig bedre vinterfremkommelighet.

God prosjektstyring
Prosjektet er levert før tidsplan og innenfor styringsrammen på 457 millioner (2025-kr). Total kostanden på prosjektet i 2026-kr er på ca. 385 mill.  Totalt er det lagt ned 124 000 arbeidstimer av mellom 25 til 34 personer. Arbeidet er utført uten alvorlige ulykker med lengre sykefravær.

--Vi er mitt oppe i en urolig tid med sterk prisvekst på verdensmarkedet. Da er det god prosjektstyring når en vei som dette leveres før tiden og innenfor den økonomiske rammen stortinget har satt. Når arbeidet i tillegg utføres uten personskader er det gjort mye riktig av oss og ikke minst vår entreprenør, Bertelsen & Garpestad AS, og alle hos dem som har utført dette viktige arbeidet for oss. Det sa Kjell Inge Davik, direktør for utbygging i Statens vegvesen. 

Prosjektet har også vært pilot for å teste ut massehåndtering med null utslipp i arktiske strøk. Full effekt av tiltakene på rv. 94 Mollstrand-Grøtnes oppnås når strekningen Saragammen-Rypefjord også er utbedret.

Fakta om rv. 94 Mollstrand–Grøtnes

• Lengde: 5,2 km.

• Vegbredde: 9 m, gul midtstripe.

• Gang-/sykkelvei: 1,8 km.

• Fresefelt/fanggrøft: 4 m + 4 m på innsiden av vegen mot fjellet.

• Rassikring: Utført flere steder.

• ÅDT: I snitt passerer det her ca. 1 500 kjøretøy hver dag hele året.

• Utbygger: Statens vegvesen.

• Entreprenør: Bertelsen & Garpestad AS.

• Byggetid: 2,5 år (byggestart sommeren 2023)

• Kostnad: 350 millioner kroner (2025 kr).

• Fremdrift/leveranse: Levert før plan, innenfor økonomisk ramme, ingen alvorlige ulykker.






Annonse:


Bransjeguiden



Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS