Mener vi har et gutta-problem i trafikken
Guro Ranes, avdelingsdirektør for trafikksikkerhet i Statens vegvesen, mener vi gutta-problem i trafikken.
Statens vegvesen har akkurat offentliggjort rapporten «Temaanalyse av alvorlige trafikkulykker med unge». I rapporten har ulykkesanalytikere gjennomgått funn fra dødsulykker i perioden fra 2013 til 2023 og politirapporterte personskadeulykker så langt tilbake som fra 1983.
--Et hovedfunn i rapporten er at unge bil- og MC-førere er spesielt overrepresentert i ulykker som skyldes høyrisikoatferd: De kjører for fort, ikke sjelden i ekstreme hastigheter, gjør farlige forbikjøringer og har kort avstand til bilen foran. At farten var godt over fartsgrensen var en medvirkende ulykkesårsak i 36 prosent av ulykkene med unge bilførere, fem ganger hyppigere enn i dødsulykkene med eldre førere. Hvis dette er kombinert med ruspåvirkning og manglende bruk av bilbelte, så blir det dessverre en dødelig miks. Det har Guro Ranes skrevet i en kronikk publisert i Radio Nordkapps portal.
I ulykkesanalysene finner vi eksempler på hastigheter på 140 km/t i en 80-sone og 112 km/t i en 50-sone. Samtidig har de unge lite kjøreerfaring, de kjører eldre biler, gjerne på kvelds- og nattestid, og de har ofte flere unge passasjerer i bilen. Og ikke minst: Nesten alle unge bil- og MC-førere som forårsaker dødsulykker i trafikken, er menn. Unge menn utløser dødsulykker 10 ganger oftere enn unge kvinner.
Hvorfor spiller kjønn en så stor rolle i dette? Det vet vi en god del om. Gutter har senere utvikling av enkelte hjernefunksjoner og svakere impulskontroll og risikovurdering. De lar seg lettere påvirke av gruppepress, og er mer tilbøyelige til å ta ukloke valg. Tradisjonelle kjønnsroller kan også påvirke gutter til å ville vise styrke, fryktløshet og kontroll.
--Dette må vi gjøre noe med. En 18 år gammel gutt vil alltid være en 18 år gammel gutt, og vi må hjelpe gutta til å bli bedre og mer trafikksikre sjåfører. Det gjelder oss i Statens vegvesen og andre instanser som arbeider med trafikksikkerhet. Det gjør vi blant annet gjennom den nye Tiltaksplan for trafikksikkerhet på vei, med forslag til 177 konkrete trafikksikkerhetstiltak, som er på høring frem til 31. desember. Planen inneholder en rekke tiltak rettet mot ungdom og unge førere. I det videre arbeidet håper vi særlig å få drahjelp fra skoleverket, både på ungdomstrinnet og i videregående skole, har Guro Ranes skrevet i kronikken.
















