Mulig å etablere rundkjøring på Nordkapp
Nordkapp-platået.

Mulig å etablere rundkjøring på Nordkapp

Dialog om trafikkløsninger på Nordkapp-platået.
Samferdsel
Bjørn Magne Solvik
Publisert : 09.12.2025 09:50
Sist oppdatert : 09.12.2025 10:13

Snøhettas kontrollberegninger viser at det er fullt mulig å etablere en rundkjøring på den opprinnelige plasseringen med dimensjoner som tilfredsstiller Statens vegvesens krav om at brøytebiler skal kunne kjøre gjennom uten å rygge på Nordkapp. 

Snøhetta har kontrollberegnet dette etter et ønske fra Statens vegvesen etter et dialogmøte mellom Rica, Nordkapp kommune og Statens vegvesen. Det er Rica som har bestilt beregningen. 

Rica, Scandic og Snøhetta har i fellesskap vurdert om den alternative plasseringen av rundkjøringen, inne på turbussområdet nord på P1, er å foretrekke fra et trafikksikkerhetsperspektiv.  

--Vår vurdering er at en slik alternativ plassering av rundkjøringen er sterkt å fraråde, da det vil være svært uheldig fra et trafikksikkerhets- og logistikkperspektiv om bil- og busstrafikk sammenblandes. Den alternative plasseringen av rundkjøringen vil ikke bare skape betydelig mertrafikk over den fotgjengerovergangen som vegvesenet har påpekt som en mulig trafikksikkerhetsrisiko. Det vil også øke risikoen for at det oppstår uoversiktlige og trafikkfarlige situasjoner mellom bilister og de opp til 160 shuttlebussene som kjører inn og ut av KA1-området daglig i høysesongen. En klar fordel med den opprinnelig foreslåtte plasseringen av rundkjøringen er at alle personbiler, motorsykler og bobiler gis en snumulighet langt nok sør til at de de unngår sammenblanding med shuttlebusstrafikken, har Rica Eiendom og Scandic Hotels skrevet i et brev til Nordkapp kommune. 

I trafikkplanen er det aktuelle området nord på P1-plassen avsatt til oppstillingsplass for turbusser. Historiske besøkstall fra Scandics driftsperiode viser at det selv i høysesongen ikke ankommer mer enn 15-16 turbusser i snitt per dag. Den alt vesentligste av busstrafikken på platået er shuttlebusser organisert av cruiseoperatører og busser som betjener Kystruten og Hurtigruten, og disse bussene vil bli geleidet østover inn på KA1 og således ikke krysse den aktuelle fotgjengerovergangen. Den forventede trafikkmengden som vil krysse fotgjengerovergangen vurderes altså å bli betydelig lavere dersom rundkjøringen etableres sør på P1, som anvist i vedlegg 1, enn om det etableres en allment tilgjengelig rundkjøring med «Kiss & Ride»-felt på inne på turbussområdet. Også hensynet til fotgjengersikkerhet tilsier derfor at rundkjøringen bør plasseres som anvist i vedlegg 1, ifølge brevet til Rica Eiendom og Scandic Hotels. 

--For å bedre fremkommeligheten og trafikksikkerheten for fotgjengere, har Snøhetta i den reviderte trafikkplanen derfor inntegnet forhøyede gangfelt og fotgjengeroverganger fra «Kiss & Ride»-feltet og nordover mot Nordkapphallen. Forhøyede overganger bidrar til å holde hastigheten på trafikken lav og øker sikkerheten ved å skape et tydelig nivåskille mellom gangfelt og kjørebane. Med denne tilpasningen, kombinert med den lave forventede trafikkmengden over den nordligste fotgjengerovergangen, cirka 15 busser daglig i høysesongen, kan vi ikke se at trafikkplanen inntatt i vedlegg 1 medfører noen trafikksikkerhetsrisiko for fotgjengere. Tvert imot vil forhøyede fotgjengeroverganger gjøre bussjåfører mer oppmerksomme på risikoen for fotgjengere, ifølge brevet til Rica Eiendom og Scandic Hotels.

--På denne bakgrunn er det vår klare anbefaling at rundkjøringen plasseres på opprinnelig foreslått plassering, slik vist i vedlegg 1, kombinert med at fotgjengerovergangene forhøyes. Denne løsningen ivaretar vegvesenets dimensjonskrav, i tillegg til at hensynet til trafikksikkerhet ivaretas bedre enn om rundkjøringen etableres inne på turbussområdet, har Rica Eiendom og Scandic Hotels skrevet i brevet etter dialogmøtet 25. november. 






Annonse:


Bransjeguiden



Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS