Etterlengtet utbedring av flaskehals i rasfarlig område starter neste år
Flaskehalsen: Dagens vei gjennom kløfta følger en naturlig elvecanyon som skjærer seg ned igjennom fjellet fra Finnmarksvidda mot Alta. Fjellet har dårlig kvalitet og det går ofte snøskred, sørpeskred og steinras på strekningen. (Foto: Erik Larsstuen Statens vegvesen)

Etterlengtet utbedring av flaskehals i rasfarlig område starter neste år

Nå blir tilbudene gjennomgått før en finalerunde.
Samferdsel
Raymond Elde
Publisert : 04.12.2025 01:30

Neste år starter arbeidet med å utbedre Kløfta på E45, et rasfarlig område som har vært en flaskehals for tungtrafikken mellom Finnmark og Finland vinterstid. 

Strekningen ligger i Alta, på vegen mellom Alta og Kautokeino, og går gjennom et krevende fjellterreng med bratte og ustabile fjellsider.

Statens vegvesen lyste tidligere i høst ut den første entreprisen, som gjelder den nordligste delen av E45 Kløfta. Kontrakten omfatter 1,1 kilometer veg i dagen med vegbredde på 9 meter og fartsgrense 90 km/t. Det skal etableres et større massedepot nord for prosjektområdet med en 3 kilometer lang tilkomstveg, samt bygges fundament til midlertidig bru og veg til påhugget av den nordlige tunneldelen, skriver vegvesenet i en pressemelding.

Fristen for å levere tilbud gikk ut 2. desember, og seks firma har meldt seg:
Anlegg Nord AS, Alta, kr. 46.999.168,72.
Aurstad Tunnel AS, Hovdebygda, Møre og Romsdal, kr. 47.291.439,81.
Daniel Jakobsen Maskin AS, Alta, kr. 48.969.092.
Johs. J. Syltern AS, Åfjord, Trøndelag, kr. 71.242.469.
Leonhard Nilsen & Sønner AS, Strandland, Nordland, kr. 86.827.869,73.
Sundquist AS, Kirkenes, kr. 56.077.778.

Prosjektleder Edgar Olsen i Statens vegvesen er fornøyd med interessen.
--Vi har mottatt seks ulike tilbud. Nå skal vi gå nøye gjennom tilbudene før vi går i en finalerunde med noen av entreprenørene. Vi håper å signere kontrakt til vinteren, sier Olsen. 

Planlagt byggestart er våren 2026.

Dette er den første av tre entrepriser i prosjektet. Den største entreprisen, E2, omfatter en 4,2 kilometer lang tunnel og 2,3 kilometer veg i dagen med fartsgrense 90 km/t. Denne kontrakten er planlagt utlyst neste sommer. Entreprise nummer tre, E3, forventes lyst ut senere neste år og gjelder bygging av Eibyelva bru, en 150 meter lang stål- eller betongkassebru med tre spenn.






Annonse:


Bransjeguiden



Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS