Hurtigrutens første seiling på rent biodrivstoff er i gang
«MS Richard With», Honningsvåg havn. (Arkivfoto)

Hurtigrutens første seiling på rent biodrivstoff er i gang

«MS Richard With på tur nordover i Norge.
Hurtigruten
Bjørn Magne Solvik
Publisert : 31.10.2025 01:30

Onsdag la «MS Richard With» fra kai i Bergen på det som blir tidenes første klimanøytrale seiling på den legendariske ruta mellom Bergen og Kirkenes.

Hybridskipet skal gjennomføre den rundt 5 000 kilometer lange rundturen med 100 prosent biodrivstoff fra energiselskapet St1.

--Dette er et historisk øyeblikk i Hurtigrutens over 130 år lange historie langs kysten og for klimaet. Og ikke minst er det et konkret bevis på at det er mulig å kutte utslipp ved å bruke bærekraftig biodiesel som er tilgjengelig i dag og uten å investere milliarder i nye skip og ny infrastruktur, sier Hedda Felin, konsernsjef i Hurtigruten, i en pressemelding. 

Seiler på brukt frityrolje
Seilasen går på HVO100. Biodrivstoffet er laget av avfalls- og restprodukter som brukt matolje og fettavfall – råstoff som ellers ville gått tapt, men som nå får nytt liv som energi.

--Livsløpsanalyser viser at drivstoffet kan redusere klimagassutslippene med opptil 90 prosent sammenlignet med fossile alternativer, sier Lea Rankinen, direktør for bærekraft og samfunnskontakt i St1 og administrerende direktør i St1 Norge.

De siste fire årene har Hurtigruten investert over en milliard kroner i tekniske oppgraderinger. MS Richard With er ett av skipene som har fått installert batteripakker og nye motorer fra Bergen Engines. Selskapets skip har også kloakkrenseanlegg og renseanlegg som reduserer NOx-utslippet med over 80 prosent. Alle skip har landstrømtilkobling.

--Hurtigruten mener bærekraftig biodrivstoff er den raskeste og mest kostnadseffektive veien til utslippskutt. Dette gjelder spesielt for sjøfarten, hvor nullutslippsteknologien for større skip fortsatt er noen år fram i tid, sier Felin.

Verifisert drivstoff
St1 Norge fremhever seilasen som et eksempel på hvordan man kan kutte utslipp ved å bruke eksisterende teknologi og utprøvd biodrivstoff.

--Denne seilingen viser hvordan sirkulære løsninger kan skape reelle utslippskutt i dag. Hurtigruten viser handlekraft, og for oss i St1 handler dette om å bruke teknologi og ressurser smartere. Vi gjør avfall til drivstoff og viser at omstilling er mulig nå, sier Rankinen.

Drivstoffet er laget av råstoff innsamlet av St1s britiske datterselskap Brocklesby, som så er behandlet ved St1s bioraffineri i Göteborg. Hele produksjonen er ISCC-sertifisert, som sikrer etterlevelse av bærekraftskrav og full sporbarhet i alle ledd.

Seilasen går langs den klassiske Kystruten Bergen-Kirkenes-Bergen med vanlige rutetider til alle de 34 havnene i ruta.

«MS Richard With» kom til Ålesund torsdag og til Trondheim fredag. Ferden fortsetter så videre over polarsirkelen og til snuhavnen i Kirkenes, hele veien med lokale passasjerer, gods og turister om bord. Rundturen avsluttes i Bergen 9. november.






Annonse:
https://honningsvag.brillehuset.no/syn-og-oyne/briller/brilledag


Bransjeguiden



Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS