
Nordkapp vil bygge verdens beste cruisekompetanse
Nordkappregionen havn har store ambisjoner for fremtiden. Havnefogd Leif Gustav Prytz Olsen mener at Nordkapp skal være helt i toppen når det gjelder cruise.
--Destinasjonen er blant de fremste i verden allerede i dag, men vi må bygge verdens fremste cruise-kompetanse. Skal vi klare å konkurrere og sikre vår framtid, nytter det ikke å være nummer to eller ti, Vi må være helt øverst. Her må ambisjonen ligge, sier Leif Gustav Prytz Olsen til Radio Nordkapp.
Han understreker at kompetanse er nøkkelen. Det holder ikke med noen få dyktige personer, det må være mange flere for å sikre næringsutvikling. Havneselskapet skal legge til rette sammen med kommunen.
Cruiseinntektene gir muskler til lokalsamfunnet, blant annet til fiskerihavnene. Prytz Olsen mener alt henger sammen, og at Nordkapp må fremstå som unik. Han er også tydelig på at havneforetaket må ta seg betalt.
--Vi har jo noe å ta betalt for. Vi er bortimot den dyreste havna i Norge. Vi skal bli enda dyrere, men vi må ikke konkurrere oss ut. For å nå balansepunktet må vi ha mer kunnskap enn det havneselskapet har i dag, sier Prytz Olsen.
En utfordring er landstrøm til cruiseskipene. Havna står langt bak i køen for å få strøm, noe som er kritisk for rederiene.
Emmi Inch fra Nordkappregionen havn peker på at cruisemarkedet endrer seg. Fremtidens gjester ønsker eksklusive opplevelser, små grupper og autentiske møter med lokal kultur.
--Ekspedisjonscruise vokser veldig raskt, og vi må svare på den utviklingen. Min generasjon vil oppleve autentiske lokale opplevelser, smake lokale smaker og dele bilder med venner. Det er viktig for oss, sier Emmi Inch til Radio Nordkapp.
Hun mener Nordkapp må satse på opplevelser som treffer yngre reisende. Sosiale medier blir en viktig del av markedsføringen.
For å møte nye trender ser havneselskapet på samarbeid i Nord-Norge. Kortere cruise på fem til sju dager krever gode flyforbindelser og regionale løsninger.
--Vi søker samarbeid særlig østover, og vi har vært i kontakt med kommuner som har mye å tilby. Den arktiske regionen må utvikles, sier Prytz Olsen.