
Riksrevisor: – Store muligheter for digital helsehjelp
Riksrevisor Karl Eirik Schjøtt-Pedersen mener helseforetakene må bli flinkere til å ta i bruk digitale løsninger for å gjøre hverdagen enklere for pasientene.
– Først og fremst ser vi at det er store muligheter for digitale løsninger. Det vil både føre til mindre press på behovet for økt personell i helsetjenesten, og det vil gjøre det lettere for pasientene, for eksempel å slippe å reise til sykehuset i Hammerfest, sier Schjøtt-Pedersen til Radio Nordkapp.
Riksrevisjonen har undersøkt hvordan helseforetakene bruker digitale verktøy. Rapporten viser at mange foretak har kommet kort i å ta i bruk mulighetene teknologien gir, blant annet for samarbeid med kommunene. Det er store forskjeller mellom sykehusene. Enkelte har tatt i bruk digitale skjema og nettbaserte behandlingsprogram, mens andre knapt har startet.
--I Finnmark har vi så store avstander at mange pasienter har svært lang reisevei til sykehus. Finnmarkssykehuset har kommet langt med telefon- og videokonsultasjoner, men de har ikke kommet i gang med oppfølging via digitale skjema eller medisinsk teknisk utstyr. Det betyr at mange muligheter ikke er utnyttet, sier Schjøtt-Pedersen.
Han peker på at steder som lykkes med digitalisering har tre fellestrekk: tydelig ledelse, utvikling av støttetjenester med digital kompetanse og prioritering av ressurser.
--Det er viktig at ledelsen ved helseforetaket setter en tydelig retning, sier Schjøtt-Pedersen.
Riksrevisjonen mener det er kritikkverdig at mange helseforetak ikke har tatt i bruk digitale løsninger i tråd med Stortingets mål. Rapporten er lagt fram for Stortinget og skal behandles av kontrollkomiteen.