
Hurtigruten med tidenes første klimanøytrale seiling
Hurtigruten skal gjennomføre den første klimanøytrale seilingen på kystruten. 29. oktober kaster hybridskipet «Richard With» loss fra Bergen med 100 prosent avansert biodrivstoff på tankene. Rundturen Bergen–Kirkenes–Bergen er på cirka 4 000 kilometer og blir gjennomført med sertifisert fornybart biodrivstoff og batteri. Skipet kobles til landstrøm der det er mulig.
--Skipene våre seiler allerede på innblandet biodrivstoff, men for første gang gjennomfører vi hele seilingen på rent fornybart biodrivstoff. For oss i Hurtigruten er det viktig å gjøre det vi kan for å redusere utslippene, og denne seilingen er et eksempel på hvordan biodrivstoff kan spille en sentral rolle i å nå de norske klimamålene, sier Hedda Felin, konsernsjef i Hurtigruten, i en pressemelding.
Hurtigruten har investert over en milliard kroner i tekniske oppgraderinger for å redusere utslipp av CO2 og NOx. Denne seilingen går på HVO100, et avfallsbasert biodrivstoff fra energileverandøren St1.
--Vår visjon på sikt er å kunne seile helt uten utslipp i normal drift. Avansert biodrivstoff gjør det mulig å oppnå store utslippskutt med den flåten vi har. Dette er utprøvd og sikker teknologi, og sparer samtidig klimaet for store utslipp fra bygging av nye skip, sier Felin.
Administrerende direktør Lea Rankinen i St1 Norge mener seilingen viser hva samarbeid kan utrette.
--Hurtigruten viser godt lederskap når de nå seiler hele kystruten på rent fornybart drivstoff. Vår HVO100 er laget av verifisert avfalls- og restprodukter og kan redusere klimagassutslippene med opptil 90 prosent sammenlignet med fossile drivstoff, sier Rankinen.
Hurtigruten jobber også med prosjektet Sea Zero, som skal utvikle skip som kan seile helt uten utslipp.