
Vurderer beboerrabatt og statlig eierskap av fly
Kostnadene for regionale flyruter i Nord-Troms og Finnmark vil øke mer enn prisstigningen de neste årene, ifølge en rapport Oslo Economics har laget for Samferdselsdepartementet. Årsaken er gamle fly med høye vedlikeholdskostnader og mange korte flygninger.
--Vi anslår en kostnadsvekst på fire til åtte prosent årlig, sier rapporten. Det betyr at dagens rutetilbud blir vanskelig å opprettholde innenfor budsjettrammen på 2,4 milliarder kroner.
Halveringen av maksimaltakstene i 2024 har gitt lavere billettpriser, men økt statens utgifter kraftig. For å unngå kutt i rutetilbudet anbefales det å gi operatørene større fleksibilitet i prisene. Et alternativ er å innføre beboerrabatt for folk som bor i distriktene, i stedet for lave maksimaltakster for alle.
--Beboerrabatt er mer treffsikkert og kan redusere behovet for statlig støtte, heter det i rapporten.
På lengre sikt bør staten vurdere å eie flyene selv. Det kan sikre konkurranse og gjøre det lettere å fase inn null- og lavutslippsfly.
Rapporten peker også på at lufthavnstrukturen må gjennomgås.
Nedleggelse av noen kortbaneflyplasser kan frigjøre midler til å forlenge rullebaner andre steder, noe som gir rom for større og mer standardiserte fly.