Kan spare 1,2 milliarder i året ved å legge ned Kystruten mellom Bergen og Kirkenes
Hurtigrutens «Polarlys», en del av kystruten. (Arkivfoto)

Kan spare 1,2 milliarder i året ved å legge ned Kystruten mellom Bergen og Kirkenes

Se de ulike modellene som har blitt utredet.
Samferdsel
Raymond Elde
Publisert : 01.10.2025 16:00

Samferdselsdepartementet har fått analysert seks mulige modeller for kystruten Bergen–Kirkenes. Dagens avtale koster staten om lag 1,2 milliarder kroner i året.

--Vi har vurdert alt fra små justeringer til full avvikling, sier Oslo Economics i rapporten.

Ifølge rapporten vil det koste 330 millioner i året å erstatte passasjertransporten som Hurtigruten og Havila utfører i dag med drosje. 

Alternativ 1 innebærer mindre endringer i ruteplanen, som flere daglige avganger og signalanløp. Kostnadene blir omtrent som i dag.

Alternativ 2 styrker tilbudet med flere dagavganger, biltransport på alle skip og mer godskapasitet. Dette gir bedre service, men øker statens kostnader betydelig.

Alternativ 3 halverer antall anløp ved å seile annenhver dag. Staten sparer store summer, men både passasjerer og godskunder får et dårligere tilbud.

Alternativ 4 kutter strekningen sør for Bodø. Det gir lavere kostnader og utslipp, men reisende sørpå mister kystruten.

Alternativ 5 gir enerett til et rederi uten vederlag. Staten slipper å betale, men tilbudet blir trolig kraftig redusert.

Alternativ 6 er at man ikke kjøpe tjenesten. Staten sparer 1,2 milliarder kroner i året, men konsekvensene for lokalsamfunn og næringsliv blir store.

Tiltak og kostnadsanslag:
Hurtigbåt: Hele strekningen Bergen–Kirkenes vil koste cirka 700 millioner kroner årlig. Dersom tilbudet begrenses til Bodø–Kirkenes, synker kostnaden til 360 millioner kroner. Hurtigbåter gir fleksibilitet, men er mer værutsatt og har høy risiko for kanselleringer.

Buss: Et bussopplegg langs hele ruten er anslått til 140 millioner kroner, mens Bodø–Kirkenes vil koste rundt 90 millioner kroner. 

Buss er sårbart for stengte veger, men gir enklere dagavganger.

Bestillingstransport/drosje: Under 330 millioner kroner (hele ruten) eller 210 millioner kroner (nord).

Fraktruter for gods: Mellom Tromsø og Kirkenes cirka 78 millioner kroner, mens hele strekningen kan koste 180 millioner kroner.

Hele rapporten








Bransjeguiden



Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS