Seks liv reddet i Finnmark i sommer
I perioden 1. mai til 31. august rykket redningsskøytene i Finnmark ut på 106 oppdrag, en nedgang på 13 prosent sammenlignet med sommeren 2024. Bildet viser et oppdag der redningsskøyta «Odin» rykket ut fra Havøysund til hastemelding om fiskefartøy på grunn i Magerøysundet. (Foto: Redningsselskapet)

Seks liv reddet i Finnmark i sommer

Nedgang i oppdrag for redningsskøytene i Finnmark.
Lokal
Raymond Elde
Publisert : 18.09.2025 01:30

Redningsskøytene i Finnmark har hatt en roligere sommersesong enn i fjor, men innsatsen har likevel vært avgjørende for mange. Fra 1. mai til 31. august rykket redningsskøytene ut på 106 oppdrag, en nedgang på 13 prosent sammenlignet med sommeren 2024. Seks liv ble reddet, flest i landet denne sommeren.

Flesteparten av oppdragene var rettet mot fiskeflåten, og «bruk på vengan» er fortsatt en gjenganger. Antall søk- og redningsoppdrag gikk også noe ned, fra 12 i fjor til ti i år, skriver Redningsselskapet i en pressemelding.

Gorm Hillgaar, maritim direktør i Redningsselskapet, sier at redningsskøytenes viktigste oppdrag er å sikre god beredskap. Gjennom lav responstid kan alvorlige ulykker forebygges. Mange hendelser i sommer ble løst før de utviklet seg til redningsoppdrag.

Tre av de seks livene som ble reddet, var i Båtsfjord 3. juni. Et fartøy grunnstøtte og tok inn vann, og fire personer ble reddet om bord i redningsskøyta «Reidar von Koss». 19. mai ble en turistfisker reddet ved Silda, og 5. juli fikk en person med hodeskade hjelp på Sørvær.

Et annet oppdrag i Mehamn viste verdien av samarbeid. Redningsskøyta «Peter Henry von Koss» bistod Røde Kors med evakuering av en skadet turgåer.

Anita Gløersen, beredskapsrådgiver i Redningsselskapet, sier at god beredskap handler om samspill. Sammen med andre aktører kan oppdrag løses trygt og effektivt.

Nasjonalt rykket Redningsselskapets 58 skøyter ut på 3 745 oppdrag i sommer. Åtte av ti gjaldt fritidsbåter. Antall søk-og-rednings-oppdrag gikk ned med 20 prosent. Over 8 000 henvendelser kom inn til assistansetelefonen, og seks av ti ble løst over telefon.








Bransjeguiden



Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS