NAF: – Behold elbilavgiftene ut 2026
Lave avgifter vil være viktige for den videre omstillingen av bilparken. Derfor må politikerne ha på seg klimabrillene og ikke finansbrillene, når fremtidens bilavgiftssystem skal lages. (Foto: NAF/Motor)

NAF: – Behold elbilavgiftene ut 2026

Elbilpolitikken har vært effektiv, og det ruller nå over 800 000 elbiler på norske veier.
Samferdsel
Raymond Elde
Publisert : 17.08.2025 18:00

Med nær 100 prosent elbiler i nybilsalget, klør det i de politiske fingrene etter å hente inn avgifter fra bilistene igjen. Nå ber NAF politikerne om å holde hodet kaldt.

--Politikerne må ha is i magen og ikke falle for fristelsen til å finne inndekning for valgløftene hos bilistene, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF, i en pressemelding.

Elbilpolitikken har vært effektiv, og det ruller nå over 800 000 elbiler på norske veier. Likevel er det fortsatt rundt 2 millioner bensin- og dieselbiler igjen. Ifølge Klimameldingen 2035 vil personbilparken være utslippsfri først i starten av 2040-tallet.

Sødal advarer mot å bruke bilavgifter som inntektskilde igjen.

--Allerede under partilederdebatten i Arendal mandag denne uken kom utsagnet om at elbilfordelene må bort og avgiftene økes. Det kan bety bråstopp i omstillingen av bilparken, sier han.

NAF: – Tenk nytt om bilavgifter
NAF mener Norge må benytte muligheten til å ha momsfritak for elbiler ut 2026.

--Vi forventer at dagens politikk, der det kun er moms på kjøpesummen over 500 000 kroner, holdes ut 2026, sier Sødal.
Han mener tiden frem til 2026 må brukes til å tenke nytt.

--Full moms på elbiler bør ikke innføres over natta. Det må skje trinnvis. I tillegg er tiden overmoden for å se på bilavgiftssystemet med nye øyne, sier han.

NAF mener lave avgifter er avgjørende for videre omstilling.

--Politikerne må ha på seg klimabrillene og ikke finansbrillene når fremtidens bilavgiftssystem skal lages, avslutter Sødal.








Bransjeguiden



Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS