
Norge skjerper innsatsen mot skyggeflåten
Fra 11. august vil Norge begynne å kalle opp utenlandskregistrerte oljetankskip i norsk økonomisk sone for å be om frivillig opplysninger om forsikring. Tiltaket kan redusere miljørisikoen ved skipstrafikk i norske havområder, og bidrar til at Norge, sammen med våre naboland, aktivt deltar i det europeiske samarbeidet for å motvirke skyggeflåtetrafikk.
--Regjeringen ser alvorlig på utfordringene knyttet til skyggeflåten. Denne typen trafikk utgjør en økt risiko for både miljøet og sikkerheten til havs, samtidig som den bidrar til å finansiere Russlands ulovlige krigføring, sier fiskeri- og havminister Marianne Sivertsen Næss, Arbeiderpartiet, i en pressemelding.
Som et nytt tiltak innfører Norge nå en praksis hvor utenlandskregistrerte oljetankskip i norsk økonomisk sone blir kalt opp for å frivillig oppgi informasjon om sin forsikring. Kystverket vil stå for oppkallingen, mens Sjøfartsdirektoratet vil kontrollere informasjonen. Praksisen innføres i første omgang for en periode på seks måneder, med oppstart 11. august, og vil deretter evalueres i samråd med blant annet maritim næring.
--Vi ønsker kontakt med næringen om saken, og jeg har kalt inn til et møte 28. august der både arbeidsgiver- og arbeidstakersiden vil være stede for å diskutere blant annet dette tiltaket, sier Sivertsen Næss.
Flere land, blant annet Danmark, Finland, Sverige, Tyskland og Storbritannia, har allerede innført lignende praksis. Gjennom dette initiativet vil Norge bidra til at enda større deler av havområdene i Nord-Europa blir dekket av kontrolltiltak.
Som et nytt tiltak innfører Norge nå en praksis hvor utenlandskregistrerte oljetankskip i norsk økonomisk sone blir kalt opp for å frivillig oppgi informasjon om sin forsikring. (Illustrasjonsfoto: Marine Trafic Rico Voss)