
KV Harstad er ute av drift i hele 2025
Kystvaktskipet «Harstad» er tatt ut av drift, fartøyet har ligget til kai på Sortland siden nyttår.
Pressevakt FOH, oberstløytnant Vegard Finberg, opplyser at fartøyet med stor sannsynlighet blir liggende ut året.
--Er det mannskapsmangel hos Kystvakta?
--Nei, Kystvakta mangler ikke personell. Kystvakta har den senere tid rekruttert inn mange nye medarbeidere og det er for tiden en god del personell som gjennomfører kvalifiserende etatsutdanning. Derfor er det per dags dato utfordrende å klare å seile samtlige fartøyer, sier han til Kyst og Fjord.
Finberg opplyser at den tekniske oppgraderingen av KV «Harstad» vil inngå i en egen kontrakt.
--Kontrakten med skipsverftet HAMEK i Harstad er forventet signert rett over sommerferien. Leveringstider på materiell vil være avgjørende for når vi kan starte arbeidet, sier han.
KV «Harstad» inngår i Ytre kystvakt, sammen med fartøyene i Barentshav-klassen. Fartøyet ble bygget for å inngå i den statlige slepebåtberedskapen.
De tre fartøyene i Barentshav-klassen, sammen med «Harstad», «Jarl» og «Bison», utgjør den nasjonale slepebåtberedskapen som Kystvakten overtok ved årsskiftet 2020.