
Mener det er en klok beslutning
Fiskebåt er fornøyd med at endringene er utsatt.
--Finansdepartementets utsettelse av endringer i avgiftsregelverket for CO2 er en klok beslutning. Den er til det beste for Norge og for miljøet, og vil føre til økt verdiskapning, økt beredskap og ikke minst reduserte CO2-utslipp. Det sier Audun Maråk i Fiskebåt.
Tidligere i år sendte finansminister Jens Stoltenberg (Ap) ut melding om at fiskebåter som skulle til utenlandske havner, fra 1. juli måtte betale CO2-avgift på drivstoffet i Norge. Nå har regjeringen usatt dette til 1. januar 2026.
--Avgiftsendringene vil gjøre en grønn fiskerinæring enda grønnere, og medfører at fiskeflåten får konkurransevilkår mer på linje med våre utenlandske konkurrenter. Vi opererer i et internasjonalt marked, og målsetningen må være å samordne avgiftsreglene med våre konkurrenter, spesielt næringen i EU, påpeker adm dir Audun Maråk i Fiskebåt.
Fiskebåt vil delta konstruktivt i de videre utredningene knyttet til miljøavgifter.
Maråk påpeker videre at beslutningen gjør det mulig å sikre norsk næringsaktivitet i Arktis, og opprettholde bunkerstasjoner i nord; noe som er viktig for norsk beredskap.
--Jeg setter pris på den gode dialogen Fiskebåt har hatt med ulike representanter for regjeringen i denne saken, og det gode samarbeidet vi har hatt med LO, Zero og BunkerOil for å finne en fornuftig løsning, sier Maråk i en pressemelding.
BunkerOil som blant annet lever drivstoff til anlegget i Kobbhullet, Honningsvåg, ser for seg at det kun vil bli bunkeranlegg i Ålesund og Tromsø hvis CO2-avgiften blir innført. Fordi havfiskeflåte vil kjøpe drivstoff i utladet, og dermed faller grunnlaget bort for de bunkerstasjonene i Troms og Finnmark.