
Nytt mandat og ny sammensetning for Markedsutvalget for reinkjøtt
Markedsutvalget for reinkjøtt fikk nytt mandat og ny sammensetning fra 1. juli 2025. Endringene skal styrke arbeidet med å sikre reinkjøttets posisjon i markedet og bidra til økt verdiskaping i hele verdikjeden.
Markedsutvalget for reinkjøtt ble etablert i 2010 med grunnlag i Reindriftsavtalen 2010/2011, og har siden vært en viktig aktør for å fremme norsk reinkjøtt. Gjennom Reindriftsavtalen 2025/2026 har avtalepartene blitt enige om et nytt og mer målrettet mandat for utvalget samt en ny sammensetning, som skal møte dagens og fremtidens utfor
Det nye Markedsutvalget tredde i kraft 1. juli 2025. Utvalget skal ledes av Jørn Rolfsen, og består for øvrig av: Are Smuk Figved, Elle Sáve Gaup-Oskal, John Anders Lifjell, Ann Jorun Moen, Johanne Stensaas, pluss Kjersti Sorteberglien som er medlem oppnevnt av Landbruks- og matdepartementet.
Et styrket mandat
Det nye mandatet legger vekt på å sikre reinkjøttet oppmerksomhet og bidra til kjøpsutløsende adferd hos forbruker. Markedsutvalget skal arbeide for et marked i balanse, en håndterbar lagersituasjon og riktig pris til reineier. Arbeidet skal være kunnskapsbasert og bygge på analyser og evalueringer.
Markedsføringen skal fortsatt ta utgangspunkt i merkevaren «Rein – helten på vidda», og utvalget skal følge utviklingen i forbrukertrender og reiseliv tett. I tillegg skal det gjennomføres omdømmetiltak og arbeides for økt markedskompetanse i hele verdikjeden.