Nytt mandat og ny sammensetning for Markedsutvalget for reinkjøtt
Det nye mandatet skal sikre reinkjøtt oppmerksomhet. (Illustrasjonsfoto)

Nytt mandat og ny sammensetning for Markedsutvalget for reinkjøtt

Markedsføringen skal fortsatt ta utgangspunkt i merkevaren «Rein – helten på vidda», og utvalget skal følge utviklingen i forbrukertrender og reiseliv tett.
Næring
Bjørn Magne Solvik
Publisert : 13.07.2025 15:45

Markedsutvalget for reinkjøtt fikk nytt mandat og ny sammensetning fra 1. juli 2025. Endringene skal styrke arbeidet med å sikre reinkjøttets posisjon i markedet og bidra til økt verdiskaping i hele verdikjeden.

Markedsutvalget for reinkjøtt ble etablert i 2010 med grunnlag i Reindriftsavtalen 2010/2011, og har siden vært en viktig aktør for å fremme norsk reinkjøtt. Gjennom Reindriftsavtalen 2025/2026 har avtalepartene blitt enige om et nytt og mer målrettet mandat for utvalget samt en ny sammensetning, som skal møte dagens og fremtidens utfor

Det nye Markedsutvalget tredde i kraft 1. juli 2025. Utvalget skal ledes av Jørn Rolfsen, og består for øvrig av: Are Smuk Figved, Elle Sáve Gaup-Oskal, John Anders Lifjell, Ann Jorun Moen, Johanne Stensaas, pluss Kjersti Sorteberglien som er medlem oppnevnt av Landbruks- og matdepartementet. 

Et styrket mandat
Det nye mandatet legger vekt på å sikre reinkjøttet oppmerksomhet og bidra til kjøpsutløsende adferd hos forbruker. Markedsutvalget skal arbeide for et marked i balanse, en håndterbar lagersituasjon og riktig pris til reineier. Arbeidet skal være kunnskapsbasert og bygge på analyser og evalueringer.

Markedsføringen skal fortsatt ta utgangspunkt i merkevaren «Rein – helten på vidda», og utvalget skal følge utviklingen i forbrukertrender og reiseliv tett. I tillegg skal det gjennomføres omdømmetiltak og arbeides for økt markedskompetanse i hele verdikjeden.








Bransjeguiden



Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS