
Kan reinkjøtt få samme status som champagne?
Reinkjøtt som beskyttet merkevare og sunn mat var blant temaene på Reinkjøttkonferansen 2025 som ble avholdt i Tromsø.
Champagne er eksklusivt og dyrt. Dessuten må den må være produsert i det franske Champagne-distriktet og tilvirket etter strenge regler for å kunne selges som champagne.
På Reinkjøttkonferansen ble det diskutert hvordan reinkjøtt kan utvikles til å bli en beskyttet, eksklusiv og ettertraktet merkevare på samme måte som for eksempel champagne. Reinkjøtt er i tillegg svært sunt, noe som også ble belyst på konferansen, ifølge en pressemelding fra Landbruksdirektoratet.
Fra vidde til bord
Reinkjøtt stammer fra dyr som beiter ute hele året, og som flyttes mellom ulike årstidsbeiter slik at de naturlige beitene utnyttes best mulig. Reinkjøtt produseres på naturens premisser og er dermed svært bærekraftig. Dette gjør reinkjøtt unikt, noe som kan brukes i markedsføringen.
Nina Wærnes Hegdahl fra Stiftelsen Norsk Mat holdt et engasjerende innlegg om betydningen av beskyttede betegnelser for norske matvarer. Hun forklarte de tre ulike typene: Beskyttet opprinnelsesbetegnelse, beskyttet geografisk betegnelse og beskyttet tradisjonelt særpreg.
Norge står utenfor EU og har derfor utviklet sitt eget system for beskyttede betegnelser. I dag finnes det totalt 35 godkjente betegnelser i Norge, fordelt på rundt 1500 produsenter. Hver godkjenning sikres i en egen forskrift.
Formålet med Beskyttede betegnelser er å skape større matmangfold og økt verdiskaping ved å stimulere til regional og lokal matproduksjon. Merkeordningen skal sikre forbrukeren pålitelig informasjon om produktets geografiske tilhørighet, tradisjon og særegne kvaliteter.
I tillegg til å være bærekraftig, er reinkjøtt også svært sunt.