
Havila Kystruten med positivt resultat
Havila Kystruten publiserte tirsdag sin integrerte års- og bærekraftsrapport for 2024, og kan vise til et positivt driftsresultat og reduserte utslipp langt over kravene i kystrutekontrakten med norske myndigheter.
Etter en utfordrende oppstart hvor flere eksterne faktorer påvirket både leveransen og finansieringen av selskapets flåte, var 2024 det første hele året hvor Havila Kystruten hadde alle fire skip i full drift på Kystruten Bergen – Kirkenes – Bergen. Med det kan selskapet også rapportere om sitt første driftsår med positivt driftsresultat, som beløp seg på 219 millioner kroner i pluss, og en omsetning på 1 529 millioner kroner i omsetning.
--Verken styret vårt eller vi som jobber i selskapet har mistet troen, tross en utfordrende start. Vi viser nå at vi kan drifte dette selskapet med større inntekter enn kostnader på driftssiden, og det lover godt for veien videre. Samtidig har vi fortsatt dyre finanskonstander, og mye av fokuset vårt fremover er å finne en mer økonomisk bærekraftig finansiering av Havila Kystruten, sier administrerende direktør Bent Martini i en pressemelding.
Betydelig utslippsreduksjon
Havila Kystrutens fire skip leverte i 2024 CO2-utslipp som er 35 prosent lavere enn referansetallene på kystruten fra 2017, da det var skip driftet på diesel som opererte ruten. Disse tallene er også betydelig bedre enn kravene norske myndigheter har satt i nåværende kystrutekontrakt.
I tillegg har Havila Kystruten redusert sine utslipp av NOx og SOx med henholdsvis 87 og 100 % sammenlignet med 2017-tallene på kystruten.
Selskapet har et stort fokus på å redusere matsvinnet sitt, og hadde i 2024 kun 68 gram matsvinn per passasjergjestedøgn. Dette er godt under selskapets ambisjonsnivå om å holde matsvinnet under 75 gram per passasjergjestedøgn.
--Vi bidrar i aller høyeste grad til verdiskaping langs kysten, både gjennom å kjøpe varer og tjenester lokalt, men også i kraft av samfunnsoppdraget vårt i kontrakten med norske myndigheter, som sikrer pålitelige transport av lokalbefolkningen og frakt langs norskekysten. Vi er stolte av hva vi bidrar med, og gleder oss til fortsettelsen, avslutter Martini.