
Vegen til Nordkapp må være åpen
Under vårseminaret til Nordkappregionen Næringshage kom Kjellbjørg Mathiesen fra Arctic Guide Service med en tydelig beskjed: Dårlig vedlikehold og hyppige stengninger av E69 truer både sikkerheten og økonomien i reiselivsnæringen.
Det er som å kjøre på et vaskebrett, sa Mathiesen om tilstanden på vegen til Nordkapp. Hun viste til at hele 34 dager med stengt veg i 2024 og allerede 21 dager i årets tre første måneder har ført til store tap for næringen.
--Vi tjener ikke én krone de dagene vegen er stengt, men lønninger og kostnader løper likevel, sa Mathiesen.
Hun understreket at E69 er en europavei og en livsnerve for både lokalbefolkningen og turister. Hun etterlyste bedre rassikring, helhetlig vedlikehold og investeringer som kan sikre fremkommelighet og trygghet, spesielt i møte med økende vinterturisme, og et stigende antall syklister og bobilturister.
--Det er ikke bare Nordkapp som skaper verdier. Hele strekningen fra Olderfjord til fiskeværene er viktig, men vi opplever fortsatt snøras, steinras og stengt veger. Det er uholdbart, sa hun.
Mathiesen roste samarbeidet med lokale aktører som Presis Vegdrift, men etterlyste samtidig bedre kommunikasjon og mer ressurser. Hun pekte også på at det i år ikke er bevilget én meter asfalt til Nordkapp kommune, noe hun mener er et alvorlig signal.
--Vi har 400 busser i måneden i høysesongen, og 150 cruiseskip i år. Det er ikke småtteri. Hvordan skal vi satse på vinterturisme når vi ikke vet om vegen er åpen, spurte hun retorisk.
Foredraget ble avsluttet med både alvor og glimt i øye, da Mathiesen fortalte om en turist som hadde gått hele veien fra Polen til Nordkapp; i flipflops.
--Det sier litt om hvor langt folk er villig til å gå slik at de kan oppleve Nordkapp. Da må vi sørge for at vegen dit faktisk er åpen, sa Kjellbjørg Mathiesen.