
Milliardresultat for SpareBank 1 i første kvartal
SpareBank 1 Nord-Norges resultat for første kvartal 2025 viser 1 008 millioner kroner før skatt.
Dette er 92 millioner kroner høyere enn i samme kvartal i 2024. Konsernsjef Hanne Karoline Kræmer sier dette om tallene:
--Tallene er sterke. Men for å sitere treneren til vår gode samarbeidspartner Bodø/Glimt; jeg er egentlig mest opptatt av prestasjonene som ligger bak. Når prestasjonene er gode, blir tallene deretter.
Konsernsjefen peker på flere grep som gir effekt. Blant annet iverksatte konsernet i fjor høst et forenklingsprosjekt, med ambisjoner om å kutte kostnadene med om lag 10 millioner kroner allerede i 2025.
--Selv om vi er i en tidlig fase i gjennomføringen, ser vi allerede positive effekter. Kostnadsveksten i 1. kvartal er på bare fire prosent, sammenlignet med samme kvartal i fjor. Målt mot 4. kvartal i 2024, har vi redusert kostnadene med over 100 millioner kroner. Og lavere kostnader, i kombinasjon med god vekst, vises naturligvis i tallene våre, sier Kræmer.
Forhåpentligvis vil kundene også oppleve en annen forventet effekt av forenklingsprosjektet – nemlig bedre og raskere service.
--Forenkling handler først og fremst om å ta bort unødvendige og lite verdiskapende arbeidsoppgaver, og heller bruke tid på oppgaver som gir verdi; både for kundene våre og for SpareBank 1 Nord-Norge. Ambisjonen er at arbeidet med forenkling vil sette oss i stand til å levere enda raskere og enda bedre. Det vil komme kundene til gode, slår Kræmer fast.
--Ja, vi vokser fortsatt, og det gleder meg stort at kundene aktivt velger oss. Målt over 12 måneder er veksten på personmarkedet 6,5 prosent, og i bedriftsmarkedet 2,4 prosent. Vi har fortsatt svært lave tap, og nå ser vi også at tapene som følge av svindel er synkende. Det er bra for kundene våre, og bra for konsernet, sier Kræmer.
Konsernsjefen forteller at SpareBank 1 Nord-Norge den siste tiden har lagt betydelig innsats i forebygging av svindel.
– Dessverre ser vi at digital svindel øker i omfang. Forebyggende arbeid kan forhindre at flere kunder lar seg lure. Svindlerne baserer seg nemlig ofte på at ofrene gir dem tilgang til kontoen sin. Det å hjelpe kundene til å beskytte seg selv mot svindel, er kanskje den mest effektive løsningen på dette samfunnsproblemet. Derfor er vi nå nærmest kontinuerlig ute på veien med foredrag om hvordan du kan avdekke svindelforsøkene, og unngå å la deg lure. Disse prestasjonene bidrar også til resultatene vi nå legger frem, sier Kræmer.
Nøkkeltall:
• Resultat før skatt: 1 008 mill. kr. (916)
• EK-avkastning: 17,2 % (17,8 %)
• Kostnadsprosent: 31,6 % (33,2 %)
• Utlånstap: 57 mill. kr. (36)
• Ren kjernekapitaldekning: 16,3% (16,6 %)
(Sammenlignbare tall for 2024 i parentes)