
Norges suksess med elbiler
Dermed er Norge i ferd med å bli den første nasjonen i verden der elbiler dominerer salget av nye biler. Dette markerer et viktig skritt i den overgangen til bærekraftig transport på verdensbasis.
I 2024 ble nærmere ni av ti nye biler som ble solgt i Norge, drevet av batterier med effektive ladere, som for eksempel type 2 ladekabel. Dette er en enestående prestasjon som er muliggjort av en kombinasjon av statlige insentiver og en miljøbevisst befolkning.
En nasjon av helelektriske biler
Den utrolige norske prestasjonen er et eksempel som andre europeiske land bør følge nøye med på – med tanke på det kommende forbudet mot bensin- og dieselbiler i EU i 2035.
Ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikk (OFV) stod fullelektriske biler for 88,9% av det totale salget av nye biler i Norge i 2024, et markant hopp fra 82,4% i året før. Dette inkluderer både elbiler drevet på batteri og hydrogendrevne biler.
De ledende merkene i det norske elbilmarkedet i 2024 var Toyota, Volkswagen og Tesla, men de kinesiske bilprodusentene har også gjort seg gjeldende med en markedsandel på nesten 10%.
Den kontinuerlige veksten bidrar til at Norge nærmer seg målet om at alle nye biler som selges innen 2025, skal være utslippsfrie og miljøvennlige.
Politisk miljøstyrt suksess
Årsaken til at Norge har lykkes med å få fart på innføringen av fullelektriske biler, er et resultat av en fremtidsrettet politikk og tiltak.
Til forskjell fra mange andre oljeproduserende land har Norge valgt en offensiv strategi for å redusere bruken av bensin- og dieseldrevne kjøretøy. Dette gjøres ved hjelp av høye avgifter, samtidig som det oppfordres til å skifte til elektriske biler.
Blant de viktigste tiltakene er:
-
Prinsippet om at den som forurenser betaler: Norge har et gradvis avgiftssystem der økte utslipp innebærer høyere avgifter. På denne måten motvirkes ikke bare kjøp av kjøretøy med høye utslipp, men det bidrar også til å finansiere støtteordninger for kjøp av elbiler.
-
Avgiftsmessige tiltak: Fullt elektriske kjøretøy er fritatt fra de høye kjøps- og importavgiftene som gjelder for bensin- og dieselbiler. Selv om noen av disse fordelene ble begrenset i 2023, er elektriske biler fortsatt betydelig rimeligere enn tilsvarende fossildrevne biler.
-
Reduserte vei- og fergeavgifter: Elbiler får reduserte bompengeavgifter og betaler ikke mer enn 50% av prisen for kjøretøy som bruker fossilt drivstoff på ferger.
Infrastruktur som støtter økningen i elbiler
For å sikre at elektriske biler er praktisk mulig å bruke, har Norge bygget ut en betydelig infrastruktur for lading. Mot slutten av 2022 var det nærmere 6 000 hurtigladestasjoner i drift. Disse er strategisk plassert langs store motorveier og i urbane strøk.
Selv om de fleste eiere av elbiler lader hjemme, har tilgangen på hurtigladere vært en viktig faktor for å få flere til å velge elbil.
Forbrukerne er villige til å betale en merpris for hurtigladetjenester, som koster omtrent tre ganger så mye som den vanlige strømmen hjemme.
A global inspiration
Ettersom Norge har som mål å oppnå 100% utslippsfritt nybilsalg i 2025, fungerer landet som et forbilde for andre nasjoner som satser på fullelektriske kjøretøy.
Resultatene Norge har oppnådd, er et bevis på at samordnede politiske tiltak, økonomiske støtteordninger og utbygging av infrastruktur er effektivt.
Beslutningen i EU om å forby salg av biler som slipper ut karbondioksid innen 2035 er i tråd med Norges pionervirksomhet, og mange land i Europa er ivrige etter å kopiere denne suksessen.
Ved å prioritere miljøet og gjøre helelektriske biler mer tilgjengelige, er Norge en inspirasjon for fremtidens bilpark.