Må være tøffere
Da leder av hovedutvalget for samferdsel kom i gang 2. januar i år ble han overrasket hvor mye av samferdselsmidlene som allerede var bunnet opp i kontrakter.
--Det som overrasket meg mest var at en stor del av budsjettet er bundet opp i kontrakter, både på hurtigbåter, ferge og busser. Det politiske handlingsrommet er veldig, veldig lavt.
Det var ikke jeg klar over før jeg startet i vervet, sier leder av hovedutvalget for samferdsel, Odd Erling Mikalsen (Fremskrittspartiet) til Radio Nordkapp.
I dag lider mange småsteder når det er feil på materiell eller mannskapsmangel, som fører til at båtene blir liggende til kai.
--Fergekontraktene og hurtigbåtkontraktene skal jo fornyes. De går ut 31. desember 2025.
Jeg har sagt at i de nye kontraktene så skal vi være mye tøffere overfor operatøren når et skip går ut av drift, på grunn av teknisk feil, eller mannskapsmangel, sier Mikalsen.