Flyplassen har betydd alt
Marius Nilsen i Mehamn gir honnør til de politikerne som på slutten av 60-tallet og begynnelsen av 70-tallet, bestemte at det skulle bygges kortbaneflyplasser i Norge.
1.august 1974 ble kortbaneflyplassene i Vadsø, Berlevåg, Mehamn, Hammerfest og Sørkjosen åpnet.
--Hadde ikke flyplassen kommet til Nordkyn på 70-tallet, så tror jeg ikke det hadde vært mange igjen på Nordkyn i dag. Det har betydd alt, ikke bare for Mehamn; men også for Kjøllefjord. De var framsynte som den gangen bestemte at det skulle bygges flyplasser, sier Marius Nilsen, kommunedirektør i Gamvik kommune, til Radio Nordkapp.
Nilsen har tidligere jobbet i tårnet både i Honningsvåg og Mehamn.
--Det er så langt til sykehus fra Nordkyn. Fly er det eneste alternativet for pasienttransport, sier Nilsen.
--Det som er synd er at det ikke er mulig for privatpersoner å bruke fly når man skal reise fra Mehamn til Tromsø eller Oslo, fordi mellom Hammerfest og Tromsø er billettprisene altfor høye, sier Nilsen.
Da flyplassen åpnet for 50 år siden, fløy Widerøe med 20 seters Twin Otter.
--På det meste var det åtte flyavganger fra Mehamn da vi hadde Twin Otter. I dag har vi tre avganger. Det kan hende vi må tilbake til mindre fly som mater inn til Kirkenes, Lakselv og Alta for at tilbudet skal bli bedre, sier Marius Nilsen.