
Kjøpe eller selge brukt? Kriminelle følger også trender!
Bedragerier har nærmest eksplodert de siste årene, sier politiet. Nå advarer Posten Bring, politiet og Tise om svindel i bruktmarkedsplassene.
--Akkurat som oss forbrukere, så følger kriminelle også trender. Brukthandel er svært populært og spesielt bruktmarkedene på nettet merker en stor pågang. Dermed er det mer penger i omløp, noe de kriminelle vet å utnytte, sier Terje Ulfsten, fagsjef for antikrim i Posten Bring.
En mann fra Nordkapp ble i høst tiltalt for salg av varer på Finn.no, uten at varene ble levert.
Politiet er også tydelige på at bedragerier er noe som i stadig større grad forekommer i dag enn tidligere.
--Bedragerier har nærmest eksplodert de siste årene og det store omfanget har blitt et samfunnsproblem. Vi ser at de kriminelle øker sine aktiviteter i høysesonger og det er viktig at den enkelte er varsom, sier Christina T. Rooth, politiinspektør i Oslo politidistrikt.
Den populære bruktmarkedsplassen Tise ber også sine brukere om å være varsomme.
--I takt med at Tise vokser blir vi også et mer attraktivt mål for svindlere, og vi jobber kontinuerlig med å gjøre det vanskelig for de å misbruke plattformen vår, sier markedssjef Sigrun Stenseth.
Råd for å unngå svindel:
Fagsjef Ulfsten i Posten Bring har listet opp en rekke råd for å unngå å sette seg i situasjoner der man kan bli svindlet:
1. Vær skeptisk: Vær forsiktig med å inngå avtaler med ukjente personer, spesielt hvis de presser på for en rask handel. Husk også at det er svært enkelt å forfalske e-post, SMS, telefonnumre og nettsider.
2. Bruk pålitelige plattformer: Handel gjennom anerkjente markedsplasser gir beskyttelse for både selgere og kjøpere.
3. Unngå forhåndsbetaling: Unngå forhåndsbetaling, hvis du er usikker på selgerens troverdighet.
4. Ukjent faktura: Vær ekstra oppmerksom dersom du får en faktura på en vare du aldri har bestilt. Dette kan være et faresignal på at noe er galt.
5. Bruk postoppkrav: Selger du en vare på nett – utenfor de anerkjente markedsplassene, kan det være lurt å bruke postoppkrav.
6. Bruk Posten-appen: Med appen kan du følge sendingen i sanntid.
7. Meld fra om svindel: Hvis du mistenker svindel, bør du rapportere det til aktuell bank, nettbutikk, markedsplass og transportleverandør.
8. Anmeld forholdet: Blir du utsatt for svindel, anmeld forholdet til politiet.