
Tidlig varsling er viktig
Torsdag var det brannøvelse i den nye Skarvbergtunnelen på Europavei 69 mellom Smørfjord og Repvåg.
Alle nødetatene fra Porsanger og Nordkapp deltok. Før selve øvelsen var det en gjennomgang av alle sikkerhetssystemene i tunnelen.
--Alle vegtunnelene i Norge er bygd på selvredningsprinsippet. Den enkelte trafikant forventes å komme seg ut av tunnelen selv ved en hendelse. Den letteste måten å varsle brann i en tunnel, er at man på tur ut av tunnelen stopper ved nærmeste nødstasjon og tar ut et brannslukkingsapparat. Da stenges tunnelen automatisk og du forhindrer at flere kjører inn i ulykkessituasjonen. Pluss at vegtrafikksentralen får vite hvor du er i tunnelen, sier Gunn Schultz, brannvernleder i Statens vegvesen, til Radio Nordkapp.
--Både vegtrafikksentralen og brannvesenet kan snake direkte inn på alle DAB-kanaler i tunnelen. Når denne funksjonen aktiviseres, så tennes det varsellys på alle radioskiltene i tunnelen. Det sier Gunn Schultz.
Om trafikanten tar ut en brannslukker fra en nødstasjon stenges tunnelen automatisk:
-Bommene går ned.
-Brannventilasjon starter.
-Evakueringslys slår seg på.
-Vegtrafikksentralen får varsel og kan se på sine skjermer hvor i tunnelen hendelsen er.
-Vegtrafikksentralen varsler nødetatene.