
Sandlager i tunnel blir for dyrt
Statens vegvesen avsier forslaget fra næringslivet i Nordkapp om å etablere et sandlager i den gamle Skarvbergtunnelen.
I dag må strøbilene kjøre 80 kilometer ekstra for å hente sand fra et lager som blir oppvarmet av diesel, mens et lager inne i gamle Skarvbergtunnelen vil holdt sanden varm av temperaturen inne i tunnelen.
Torvald Tretteskog er seksjonssjef på Drift og vedlikehold i Statens vegvesen. Det er denne avdelingen som skal overta driften av den nye Skarvbergtunnelen når den står klar 1. mars til neste år.
--Det er Presis Vegdrift som har Vest-Finnmark-kontrakten og i denne kontrakten inngår blant annet brøyting og strøing. Det er entreprenørens eget ansvar å sørge for at de har sand tilgjengelig slik at trafikksikkerheten er ivaretatt. Dermed er sand inn priset i denne kontrakten, sier Tretteskog til Finnmarksposten.
--Dette er entreprenørens ansvar. Når det kommer til å kunne benytte seg av Skarvbergtunnelen som sandlager, må også entreprenøren ta kostnaden med drift og vedlikehold av denne. Det ligger store kostnader knyttet til å kunne bruke den gamle Skarvbergtunnelen som lager, da denne er «tett som en sil». Det vil kreve at man både bygger nytt drenssystem, tetter vegger og tunneltaket, og det må legges strømtilførsel til tunnelen. Det er rett og slett ikke økonomisk forsvarlig å etablere sandlager i en så dårlig tunnel, sier Tretteskog til Finnmarksposten.
Tretteskog sier at det er ingen som nekter Presis Vegdrift å sette opp en plasthall på Hønsa for å ha lettere tilgang til sand.