
Oppfordring om å bruke den gamle tunnelen til sandlager
Nordkappregionen Næringshage har i et brev til Statens vegvesen bedt om at den sørlige delen av den gamle Skarvbergtunnelen blir brukt til lager for strøsand når den nye tunnelen åpner 1. mars neste år.
For noen år tilbake var det sandlager i Hønsa og man fikk raskt ut sand i de områdene som er utsatt for utforkjøringer, som området ved «Sølvsmia» syd for Skarvberget.
I dag må strøbilen kjøre til Veidnes, syd for Kistrand for å hente sand. Det er en strekning på 80 kilometer tur-retur. Når det er speilblank is, må det over seks turer til Veidnes for å sandstrø hele strekningen fra Hønsa til Vesterpollen.
I dag er diesel i bruk for å holde sanda varm på Veidnes. Hvis man bruker Skarvbergtunnelen vil plussgrader i fjellet føre til at strøsanda hele tiden er varm og klar til bruk.
Dagen etter at den nye tunnelen tas i bruk, går Skanska i gang med å rive kabler, lys og fjerne alt i den gamle Skarvbergtunnelen. Deretter blir betongportalene revet, og åpningene fylles med stein og tilførselsveien fjernes.
--All statistikk tilsier at antall dager med stengt og kolonnekjørt vei fra Hønsa til Nordkapptunnelen må reduseres, og standarden på det generelle veivedlikeholdet må bedres. Som representant for næringsaktører på Magerøya må vi beklage dersom ikke Statens vegvesen bidrar med å tilrettelegge slik at entreprenøren kan yte en bedre jobb langs denne strekningen. Vi håper derfor at Statens vegvesen omgjør vedtaket og går i dialog med entreprenøren. Det har Stig Hansen, daglig leder i Nordkappregionen Næringshage, skrevet i et brev til Statens vegvesen.